U samo nekoliko tjedana tri kvara na ključnim cloud platformama – Amazonovom AWS-u, Microsoftovu Azureu i Cloudflareu – privremeno su ugasila tisuće popularnih stranica i usluga, od Snapchata i Robloxa do ChatGPT-a i IKEA-e.
Prvi je pao AWS, zbog čega su istoga dana nedostupni bili Snapchat, Roblox, HMRC, Canva i niz drugih servisa. Nepunih tjedan dana poslije sličan je scenarij pogodio Microsoftov Azure, što je pogodilo Minecraft, Xbox i Asdu Online. Tek što se prah slegnuo, globalni prekid Cloudflarea prije tri dana zaustavio je rad ChatGPT-a, X-a, bet365-a i još brojnih stranica.
Stručnjaci upozoravaju da su svi ovi incidenti povezani istim problemom: koncentracijom internetske infrastrukture u rukama nekolicine velikih pružatelja usluga u oblaku. Lee Skillen, tehnički direktor platforme Cloudsmith, ističe da se današnji internet oslanja na „duboko povezane sustave” i da svaki kvar stoga lako postane lančana reakcija.
„Iako prekidi nisu neuobičajeni, globalni potpuni prekid rada poput ovog je apsolutno, vrlo neobičan i nema sumnje da ovo ima širok utjecaj diljem svijeta na tvrtke i njihove korisnike”, rekao je Skillen, dodajući da će se slični događaji „događati sve češće”.
Prema njegovim riječima, što je veći opseg neke usluge, to je veća vjerojatnost da će barem jednom doživjeti probleme. „Svaka usluga sa stvarnim korisnicima na kraju će biti pogođena nečim; ponekad izravno, ponekad neizravno”, upozorava Skillen. Zato najveći pružatelji infrastrukture, kaže, troše milijune kako bi smanjili rizik, iako potpunu otpornost nije moguće zajamčiti.
Višestruki prekidi koji su obilježili protekle tjedne tako su postali podsjetnik na krhkost sustava koji pogoni svakodnevni digitalni život, ali i signal da bi slični problemi mogli postati učestalija pojava.