Talijanski simbol ljeta – prepunu plažu za vrijeme ferragosta – ove je godine zamijenila neuobičajena slika praznih ležaljki. Rasprava koja je zahvatila talijanske medije, pa i javne osobe poput glumaca Alessandra Gassmana i Salva Sottilea, svodi se na isti zaključak: cijene su podivljale.
• Ležaljke, suncobrani i ugostiteljske usluge na koncesioniranim pješčanim plažama dosegnuli su razinu zbog koje si ih sve manje Talijana može priuštiti. • Podaci Federalberghija pokazuju i 20 % manje američkih gostiju nego lani, što se pripisuje slabijem dolaru i geopolitičkoj neizvjesnosti. • Talijansko Ministarstvo turizma procjenjuje da je planine ovoga ljeta izabralo 6,8 milijuna Talijana – 5 % više nego prošle godine.
Istodobno, od 15. do 17. kolovoza na odmoru je bilo oko 12 milijuna Talijana, a mnogi su se umjesto domaćih odmarališta okrenuli inozemstvu. Hrvatska se, unatoč poskupljenjima i promjeni potrošačkih navika, drži među njihovim favoritima.
Stabilni rezultati na Jadranu
Prema podacima sustava eVisitor, Talijani su do 15. kolovoza u Hrvatskoj ostvarili približno 647 000 dolazaka i 2,6 milijuna noćenja – jedan posto više dolazaka nego lani, dok su noćenja ostala na istoj razini.
Direktorica milanskog ureda HTZ-a Viviana Vukelić ističe da špicu ferragosta tek očekujemo:
„Zato se sada očekuje priljev talijanskih turista na Jadran te vjerujemo da će Talijani u većem broju putovati automobilima prema Istri i Kvarneru, dok će plovnim i zrakoplovnim putem doći do Dalmacije.”
Novo ponašanje – kraće, ali češće
Prosječni boravak talijanskog gosta skraćen je na oko deset dana, a prosječna potrošnja iznosi 1 130 eura po osobi. Sve su popularniji kraći izleti tijekom cijele godine, bijeg u planine ili ruralna područja te smještaj kod prijatelja, u vikendicama ili apartmanima.
„Unatoč tome što ne prestaju cijeniti ljepotu i raznolikost Hrvatske, talijanski gosti sve se više fokusiraju na danu vrijednost za novac”, napominje Vukelić.
Bolje veze – povoljnije karte
Poboljšana prometna povezanost olakšava dolazak na Jadran. Ovoga ljeta pet hrvatskih zračnih luka ima izravne linije s devet talijanskih gradova, a uvedeno je i pet novih ruta Croatia Airlinesa, Ryanaira i EasyJeta.
„Iz Italije prema Hrvatskoj imamo sve više novih letova, što je jako dobro”, kaže Vukelić. Dodatno, brza brodska linija Liberty Lines ponovno spaja Trst s Porečom, Rovinjom i Malim Lošinjem, dok SNAV, Jadrolinija i Gomo Viaggi održavaju redovne trajektne linije.
Gastronomija kao mamac
Kampanje HTZ-a na talijanskom tržištu naglasak stavljaju na cikloturizam i eno-gastronomiju. Posebnu pozornost plijeni Kvarner, buduća Europska regija gastronomije 2026. godine.
„Osim ovih aktivnosti, u kontekstu posebnih interesa, vrijedi istaknuti i gastronomske aktivnosti vezane uz Kvarner, koji nosi titulu Europske regije gastronomije za 2026. godinu”, podsjeća Vukelić.
Unatoč talijanskom zaokretu prema planinama i budžet-prijateljnijim odredištima, hrvatska obala ostaje sigurna i cjenovno konkurentna opcija za milijune susjeda – kako tijekom ferragosta, tako i u sve važnijoj posezoni.