Milijuni automobila s Euro 5 dizelskim motorima, proizvedenih oko 2009. godine, mogli bi uskoro nestati s njemačkih prometnica nakon afere Dieselgate. Stručnjaci upozoravaju da bi se veliki dio tih vozila mogao preusmjeriti prema jugoistoku Europe – uključujući i Hrvatsku.
Urednik automobilskog magazina Kristijan Tićak podsjeća da su „rabljeni automobili dobar mamac za tržišta poput hrvatskog”, gdje su provjere emisija puno blaže nego u Njemačkoj. Sudski vještak za promet Krunoslav Ormuž ide i korak dalje:
„Bojim se da ćemo dobiti desetine tisuća automobila koji će ondje biti proglašeni otpadom, a kod nas će postati stalni sudionici u prometu.”
Građani svjesni problema, ali novčanik diktira izbor – „Nijemci sve prodaju jer prelaze na električne automobile”, kaže Zagrepčanin Zvonko Rogić, dok sugrađanin Dubravko primjećuje da se „oni riješe, a nama dobro dođe”. Prosječna starost voznog parka u Hrvatskoj ionako prelazi 13 godina, a čak dva od tri vozila starija su od desetljeća i sumnjive tehničke ispravnosti.
Rješenje: sigurnosni standardi i šire subvencije Ormuž predlaže da se pri uvozu barem zahtijevaju moderni sustavi sigurnosti, ako se već ne može ograničiti sama eko-norma. Tićak pak smatra da bi državne poticaje trebalo proširiti na sva nova vozila, ne samo električna, jer jedino tako „možemo pomladiti vozni park i povećati sigurnost”.
I trgovci uočavaju pomak: uvoznik Petar Klarić potvrđuje da se zbog rasta životnog standarda traže novija vozila, a raste i udio benzinaca i hibrida. Ipak, moguć dolazak velikog broja „otpisanih” dizelaša prijeti usporiti taj pozitivan trend.
EU subvencije – paradoks kineskih električnih vozila Tićak upozorava i na širi europski paradoks: dok se potiče kupnja električnih automobila, sve se češće subvencioniraju modeli koje je kineska država već subvencionirala. „To je apsurdna situacija koju treba preispitati”, naglašava.
Ako se pravila ne postrože, najnoviji njemački ekološki rezovi ironijom sudbine mogli bi još dugo odjekivati na hrvatskim cestama – i to u oblaku dizelskog dima.