Milijarde dolara i više od deset godina razvoja još uvijek nisu bile dovoljne da klasični proizvođači dosegnu ritam Tesle u bežičnim nadogradnjama softvera (OTA). Američki proizvođač je daleke 2012. omogućio prvu takvu nadogradnju, a prema riječima Jean-Mariea Lapeyrea iz Capgeminija „Tesla once issued 42 updates within six months”. Kod većine ostalih brendova, nova verzija softvera stiže tek jednom godišnje.
Eksplozija koda i skupa povlačenja
Procjene govore da se složenost automobilskih platformi od 2021. povećava 40 % godišnje, a u SAD-u već vozi 69 milijuna vozila sposobnih za OTA. Kada se nadogradnje provedu kako treba, proizvođači skraćuju ili sasvim izbjegavaju skupe opozive: samo ove godine povučeno je više od 13 milijuna vozila zbog softverskih pogrešaka, što je 35 % više nego lani. Klasičan opoziv stoji oko 500 dolara po automobilu, dok OTA od 1 GB proizvođača u prosjeku košta 66,50 dolara.
Firmware iz zraka i pretplate pod haubom
Pravi skok nude firmware-nadogradnje (FOTA) koje mijenjaju ovjes, upravljanje baterijom ili kočnice. Tu opet prednjače digitalni rođeni – Lucid, Rivian, Polestar i kineski BYD, Xpeng ili Xiaomi. Lucid Gravity, primjerice, ima Nvidia Orin-X s 512 GB memorije, a operativni sustav zauzima tek petinu prostora, ostavljajući „rezervar” za buduće funkcije.
Automobilske tvrtke sve češće traže dodatne prihode kroz softverske pretplate. Tesla za 2 000 dolara otključava "Acceleration Boost", 10 dolara mjesečno plaća se "premium connectivity", a kontroverzni "Full Self Driving (FSD) Supervised" stoji 99 dolara mjesečno. Pokušaji poput BMW-ova grijanja sjedala na pretplatu 2022. prošli su neslavno – nakon negodovanja kupaca, plan je povučen.
Tamna strana nadogradnji
Automobili ne samo da preuzimaju podatke, nego ih i šalju. Bivši Teslin šef AI-ja Andrej Karpathy opisao je „Shadow Mode” koji snima vozačeve reakcije i šalje petabajte podataka tvrtki za treniranje algoritama. Strah od „gašenja” performansi postao je stvarnost kad je kineski Xiaomi SU7 preko noći izgubio 648 konjskih snaga; tvrtka je snagu vratila tek nakon pobune kupaca.
Sigurnost ostaje ključna dilema. „Over-the-air software updates come with promise, and they come with peril”, upozorio je William Wallace iz organizacije Consumer Reports. Standard ISO 26262 zahtijeva rigoroznu provjeru svakog kôda koji utječe na sigurnost, što usporava hiperbrze cikluse na kakve je navikla IT industrija.
Previše kutija, premalo koordinacije
Moderna vozila tradicionalnih brendova sadrže i 100 različitih elektroničkih kontrolnih jedinica (ECU). „We have about 150 of these”, priznao je šef Forda Jim Farley, objašnjavajući da svaka ima zasebnog dobavljača i vlastiti softver. Rješenje se traži u centraliziranim računalima: Rivian je broj ECU-a sa 17 smanjio na sedam, a Arm nudi novu platformu s odvojenim „otocima” za sigurnost i zaštitu od hakera.
Kultura brže od hardvera
Florian Rohde, jedan od arhitekata Teslina OTA sustava, smatra da uspjeh leži u malim, autonomnim timovima: „Tesla was successful because it had all four” – električni pogon, softversku definiciju vozila, OTA i moćnu pozadinsku infrastrukturu. Tradicionalni divovi, kaže, sputani su slojevitom hijerarhijom i strahom od promjena.
Utrka se zahuktava
Iako analize za 2025. Teslu još uvijek stavljaju na vrh, iza nje se guraju kineski Nio i Xiaomi. Uz to, globalna prodaja Tesle zadnjih mjeseci pada, a konkurencija se širi. Dok jedni guraju AI asistente poput Googleova Geminija ili Teslina Groka, startup Slate Auto nudi posve suprotan put – kamion od 25 000 dolara bez modema i električnih prozora; kupac će nadogradnju preuzeti mobitelom i u vozilo unijeti kabelom.
Jedno je sigurno: kupci više ne žele „golemo željezo”, nego automobil koji se stalno razvija. Tko prvi uspije spojiti brzinu softverske industrije i beskompromisnu sigurnost cestovnog prometa, preuzet će cestu – i tržište.