Ruske oružane snage od početka godine izvele su više od 800 napada na ukrajinsku željezničku infrastrukturu, pri čemu je oštećeno više od 3 000 objekata, upozorava potpredsjednik vlade Oleksij Kuleba. „Ako usporedite samo posljednja tri mjeseca, broj napada se utrostručio”, rekao je Kuleba, procijenivši izravnu štetu na oko 1 milijardu dolara.
Željeznica je vitalna za državu koja trenutno nema civilne zračne luke: njome se prevozi 63 % tereta i 37 % putnika, a istim tračnicama stiže i strana vojna pomoć. Novi val udara, međutim, pokazuje promjenu taktike – umjesto kolodvora i skladišta, ruske Shahed-dronove sve češće ciljaju lokomotive i strojovođe.
„Pogađaju ondje gdje se ljudi okupljaju”
Jedan od najteže pogođenih objekata je kolodvor u gradskom čvorištu Lozova u Harkivskoj oblasti. Voditeljica postaje Tetjana Tkačenko prisjetila se da je dron udario u 2.44 ujutro dok je na peronima stajalo pet vlakova: „Bilo je jasno da ciljaju stanicu – i uspjeli su.” Glavna zgrada je nagorjela, peroni i čekaonica izvan uporabe, a gomila iskrivljenog metala leži uz neiskorišteni kolosijek.
Lozova je važna raskrsnica prema Dnipru, Slovjansku, Poltavi i Harkivu – linijama koje prevoze putnike, teret i ranjenike s bojišta. Čim zavijaju sirene, naglašava šef održavanja pruga Oleksandr Podvarčanski, vlakovi se zaustavljaju ili preusmjeravaju u skrovišta: „Glavni je zadatak spasiti ljudske živote.”
Tri ruska cilja
Prema Kulebi, Moskva vodi udare s trostrukim ciljem:
- presjeći jug Ukrajine i onemogućiti izvoz preko morskih luka;
- omesti promet uz bojišnice u Černihivskoj i Sumskoj oblasti;
- „uništiti sve” na području Donbasa (Donjeck i Luhansk).
Napadi uključuju i lažne dojave o bombama na međunarodnim linijama, a odgovornost se gotovo jednoglasno pripisuje Rusiji. Iako se tračnice obično poprave unutar jednog dana, oštećeni vagoni i lokomotive predstavljaju daleko veći problem.
Vojni stručnjak za bespilotne letjelice Serhij Beskrestnov objašnjava da su vlakovi ranjivi jer su spori i kreću se predvidljivim rutama: „Ako Rusi nastave pogađati dizelske i električne lokomotive, vrlo će brzo doći trenutak kada će pruge ostati neoštećene, ali nećemo imati čime voziti.”
Kako bi smanjile gubitke, ukrajinske željeznice na lokomotive ugrađuju elektroničke ometače i formiraju vlastite protuzračne timove među zaposlenicima. No, dok domet i preciznost ruskih dronova raste, sve više pruga ulazi u zonu rizika – a svaka nova eksplozija dodatno usporava zemlju koja već četvrtu godinu vodi rat za opstanak.