Njemački glumac Udo Kier, prepoznatljiv po ledenom pogledu i nezaboravnim ulogama negativaca, preminuo je u nedjelju u bolnici u Palm Springsu u 81. godini. Vijest je potvrdio njegov partner Delbert McBride, dok je dugogodišnji prijatelj, fotograf Michael Childers, objavio odlazak na društvenim mrežama. Uzrok smrti zasad nije objavljen.
Rođen 1944. kao Udo Kierspe, doslovno je spašen iz ruševina rodilišta bombardiranog svega nekoliko sati nakon njegova dolaska na svijet. Odrastanje u poratnoj Njemačkoj opisivao je kao mučno: obitelj je živjela bez tople vode do njegova 17. rođendana, a oca je tek kasnije upoznao. Sa 16 godina radio je u tvornici, odlučan „pobjeći od bijede u kojoj je rođen”. U istom razdoblju u radničkoj gostionici u Kölnu sprijateljio se s tada 15-godišnjim Rainerom Wernerom Fassbinderom – susret koji će mu obilježiti karijeru.
Prve glumačke korake napravio je u Londonu nakon što su ga „otkrili” u kafiću. Proboj mu donosi horor Mark of the Devil (1970.), a karijeru dalje, kako je govorio, oblikuje čista slučajnost: na letačkom sjedalu pokraj Andyja Warhola suradnika Paula Morrisseyja dobiva poziv za glavne uloge u Flesh for Frankenstein (1973.) i Blood for Dracula (1974.).
S Fassbinderom je radio na ostvarenjima poput The Stationmaster’s Wife, Lola, The Third Generation, Lili Marleen i serijalu Berlin Alexanderplatz. Upoznaje i mladog Larsa von Triera, postaje kum njegovu sinu te se pojavljuje u nizu autorovih projekata – od Medeje (1987.) do Melancholije i Nymphomaniac: Vol. II.
Gus Van Sant mu 1991. daje prvu američku ulogu u My Own Private Idaho, čime Kier ulazi u holivudski mainstream. Slijede mala, ali upamćena pojavljivanja u Ace Venturi, Johnnyju Mnemonicu, Armageddonu, End of Daysu i Bladeu. Madonna ga angažira u knjizi Sex te spotovima Erotica i Deeper and Deeper, a potom se pojavljuje i u videima bendova Supertramp, Korn i Eve.
U kasnijim godinama tumači uloge u filmovima S. Craiga Zahlera Brawl in Cell Block 99 i Dragged Across Concrete, dok u komediji Swan Song (2022.) nosi glavnu rolu ekscentričnog umirovljenog frizera koji bježi iz staračkog doma. Posljednje dovršeno djelo mu je politički triler The Secret Agent, a publika će ga još vidjeti u nadolazećoj horor videoigri OD japanskog autora Hidea Kojime i producenta Jordana Peelea.
Kier je rado birao mračne likove, što je i sam sažeo riječima: „I like horror films, because if you play small or guest parts in movies, it is better to be evil and scare people than be the guy who works in the post office and goes home to his wife and children. Audiences will remember you more.” Svoju filmografiju – više od 275 uloga u projektima diljem Europe i Hollywooda – opisivao je s osmijehom: „100 movies are bad, 50 movies you can see with a glass of wine and 50 movies are good.”
Od glumca koji je s istom lakoćom nosio vampirske cape, nacističke odore i uniforme svemirskih zapovjednika oprostio se cijeli filmski svijet, prisjećajući se čovjeka kojem je, kako je volio reći, karijeru vodila čista znatiželja i – dobar pogled na slučajna sjedala u zrakoplovu.