Peking je u petak objavio da će od 5. srpnja sljedećih pet godina naplaćivati antidampinške carine od 27,7 do 34,9 posto na uvoz europskoga brendija, no najveći francuski proizvođači konjaka – Rémy Cointreau, Pernod Ricard i LVMH-ov Hennessy – bit će izuzeti jer su pristali svoje proizvode izvoziti iznad određene cijene.
Prosječna carina iznosit će 32,2 posto, nešto manje od privremene stope do 39 posto koju je Kina primjenjivala od listopada prošle godine. Unatoč blažoj stopi, udruženje spiritsEUROPE upozorava da „mjere i dalje predstavljaju znatnu zapreku legitimnoj trgovini”.
Potez je Pekingova završna odluka u istrazi pokrenutoj kao odgovor na istragu Europske unije o kineskim subvencijama za električna vozila, nakon koje je Bruxelles uveo do 35 posto carina na vozila proizvedena u Kini. Ciljanje luksuznih francuskih konjaka široko se tumači kao znak kineskoga nezadovoljstva francuskom potporom toj europskoj istrazi.
Europska komisija izrazila je žaljenje. „Smatramo da su kineske mjere nepoštene, neopravdane i u suprotnosti s međunarodnim pravilima”, poručio je glasnogovornik za trgovinu Olof Gill, ističući da Peking nije odgovorio na primjedbe koje je Bruxelles iznio bilateralno ni u okviru konzultacija u WTO-u. Komisija drži da je riječ o „zabrinjavajućem obrascu zlouporabe trgovinskih obrambenih instrumenata”.
Predsjednik francuskoga udruženja proizvođača konjaka BNIC, Florent Morillon, odluku smatra „krajem antidampinške istrage, ali ne i krajem naših napora da izvoznicima što prije vratimo neometan pristup kineskom tržištu”.
Objava dolazi uoči europsko-kineskoga summita zakazanog za 24. i 25. srpnja – čiji bi drugi dan, prema navodima diplomatskih izvora, Peking mogao otkazati – te neposredno prije susreta francuskoga ministra vanjskih poslova Jean-Noëla Barrota i kineskoga šefa diplomacije Wang Yija, koji ovoga tjedna obilazi europske prijestolnice.
U pozadini su i dugotrajni pregovori Bruxellesa i Pekinga o minimalnim uvoznim cijenama električnih automobila, zasad bez dogovora.