ZAGREB – Rasprava o prijedlogu Zakona o naplati cestarine u Saboru otvorila je staru ranu prometne (ne)pravde između Istre i ostatka zemlje. Zastupnik IDS-a Dalibor Paus upozorio je da će, unatoč deklariranom uvođenju jedinstvenog sustava naplate, Istra i dalje plaćati najviše kilometre u Hrvatskoj.
Paus tvrdi da se jedinstvenost zakona ruši izuzećima koja oslobađaju koncesionare primjene jedinstvenih kriterija. „Tako dobivamo dvije Hrvatske: jednu u kojoj vrijede pravila i drugu u kojoj pravila ne vrijede jer se država boji dirati u stare koncesijske ugovore. A građani Istre nisu krivi za loše koncesije”, poručio je.
Primjeri koje je iznio otkrivaju drastične razlike: vožnja 37 kilometara dionicom Sveti Rok – Rovanjska, s tunelom duljim od onoga kroz Učku, stoji 2,30 eura, dok 17 kilometara od Tunela Učka do Matulja košta 4,10 eura. „Duplo kraća dionica, duplo skuplja – gotovo 400 posto razlike. To nema veze ni s troškovima ni s prometnom logikom. To je čista nepravda”, ustvrdio je zastupnik.
Iako Istrani već 44 godine plaćaju prolazak kroz Učku, puni profil autoceste još nije dovršen. Istodobno, novi zakon daje Vladi ovlast da prema vlastitom nahođenju pojedine dionice izuzme od naplate, bez propisanih kriterija. Paus je potez nazvao „netransparentnim i opasnim”, podsjetivši da se u Austriji, Sloveniji, Italiji i Njemačkoj izuzeća odobravaju tek kada su ispunjeni jasni uvjeti, primjerice u nedostatku sigurne alternativne rute.
Za Istru takva alternativa ne postoji. Državna cesta D66, jedini izbor izvan Istarskog ipsilona, prolazi kroz naselja i turističke zone, prometno je opterećena i infrastrukturno neadekvatna. „Kada država zna da alternativa ne postoji, ali svejedno dopušta najviše cijene u državi, onda to više nije prometna politika – to je diskriminacija”, poručio je Paus.
IDS-ov zastupnik zaključio je da sustav naplate može biti pravedan samo ako za sve upravitelje vrijede ista pravila, cijene imaju razumne granice i izuzeća se dodjeljuju po jasnim kriterijima. „Istra ne traži ništa što drugi već nemaju. Traži samo pravedan sustav, jasna pravila i prestanak prakse zbog koje je godinama najskuplje mjesto za vožnju u Hrvatskoj. Vrijeme je da se to ispravi.”