Novinarska zajednica u Mađarskoj ostala je zatečena nakon što je medijska grupacija Indamedia, bliska premijeru Viktoru Orbánu i njegovu Fideszu, preuzela portfelj švicarske kuće Ringier, među kojim se nalazi i dnevni tabloid Blikk – list s daleko najvećom nakladom u zemlji.
Prema službenom priopćenju Indamedije, kompanija je otkupom dobila „snažne brendove koji imaju odlučujuću ulogu na mađarskom tržištu“. Osim Blikka, u paket ulaze i magazin Glamour te nekoliko drugih izdanja. Transakcija se dogodila manje od šest mjeseci prije parlamentarnih izbora planiranih za travanj, u trenutku dok ankete prvi put u više od deset godina pokazuju ozbiljan izazov vladajućoj stranci.
Potres u redakciji
Čim je vijest objavljena, dotadašnji glavni urednik Blikka Iván Zsolt Nagy najavio je odlazak „u obostranom dogovoru“ s novim vlasnikom, zajedno s još jednim visokim menadžerom. Nagy je poručio da je posljednjih sedam mjeseci radio na profiliranju tabloida kao medija „manje usmjerenog na senzacionalizam, a više na priče iz politike, gospodarstva i kulture“.
U redakciji, čiji portal mjesečno posjeti oko tri milijuna čitatelja, zavladao je šok. Jedan novinar izjavio je da je „zamalo doživio infarkt“ nakon objave te da mu je situacija „moralno neprihvatljiva“. Novi glavni urednik postao je Balázs Kolossváry.
Strah od jačanja „propagandne tvornice“
Tijekom Orbánove vladavine velik dio medijskog prostora već je konsolidiran pod krovom naklonjenih poduzetnika. Miklós Vaszily, suvlasnik Indamedije i direktor privatne televizije TV2, slovi za jednog od ključnih aktera te mreže. Promatrači upozoravaju da bi preuzimanje Blikka – čiji je internetski portal četvrti najposjećeniji u zemlji – moglo dodatno pojačati dominaciju provladinih glasila.
Vođa oporbe Péter Magyar, čija stranka Poštovanje i sloboda (Tisza) u kampanji obećava iskorijeniti korupciju, ocijenio je da se radi o još jednom koraku u „učvršćivanju propagandne tvornice“ koja, kako tvrdi, potkopava mađarsku demokraciju.
Ekonomski potez ili politički manevar?
Dok kritičari upozoravaju na političku pozadinu, švicarski Ringier objasnio je prodaju „isključivo strateškim ekonomskim razlozima i fokusom na ključne digitalne aktivnosti“. Međutim, medijski analitičari ističu da je vrijeme akvizicije neuobičajeno: velike transakcije obično se odvijaju nakon izbora ili u razdobljima političkog zatišja.
Ágnes Urbán iz promatračke organizacije Mérték Media Monitor podsjeća da su čitatelji Blikka „iznimno važni za Fidesz“. Ako se, kaže, propaganda pojavi u tako raširenom i popularnom mediju, „neizbježno će utjecati na javnost“.
Kako se izbori približavaju, potez Indamedije pojačava napetost na medijskoj sceni i daje naslutiti žestoku borbu za naklonost birača – upravo na stranicama lista koji je do sada slovio za nezaobilazni dnevni prozor u mađarsku svakodnevicu.