Njujorška redateljica Madeleine Hunt-Ehrlich u kratkom filmu „The Ballad of Suzanne Césaire” vraća u fokus Karipčanku Suzanne Césaire – feministkinju, antikolonijalnu aktivisticu i strastvenu zagovornicu nadrealizma.
Francuska glumica Zita Hanrot tumači glumicu koja se priprema utjeloviti Césaire, čime se film približava kazališnoj platformi na kojoj se razotkrivaju ideje, a ne klasičnoj biografiji.
Césaire je najplodnije pisala tijekom Drugoga svjetskog rata na Martiniquu, tada pod vlašću Višijevske Francuske. U tim je okolnostima, paradoksalno „oslobođena”, s kolegama pokrenula časopis Tropiques i objavila seriju eseja o politici, književnosti i umjetnosti. Nadahnuće je pronašla u susretu s nadrealistom Andréom Bretonom, a nadrealizam opisivala kao „zastavni krik” protiv nametnutog poretka i „žicu po kojoj hodamo u nadi”.
Iako nije stvarala nadrealističke slike ili poeziju, njezini eseji nose prozno-poetsku gustoću, a sama se pozicionirala kao teoretičarka i misionarka pokreta.
Poslije 1945. prestala je objavljivati, posvetivši se prosvjeti i obitelji. Oslobođenje Francuske nije donijelo slobodu kolonijama, pa ni dodatni poticaj njezinu stvaralaštvu. U kasnijim je godinama njezin rad zasjenila politička karijera supruga Aiméa Césairea; par se na koncu razveo, a Suzanne je preminula 1966.
Hunt-Ehrlich donosi „tiho i intrigantno” uvodno poglavlje o autorici čiji se glas, unatoč kratkom stvaralačkom razdoblju, i dalje probija „između redaka” karipske povijesti i svjetske književnosti.