Na vanjskoj granici Europske unije od 12. listopada radi novi Elektronički sustav evidentiranja ulazaka i izlazaka (EES), a prvi rezultati pokazuju da se scenarij višesatnih čekanja – barem zasad – nije obistinio.
• U prvih 14 dana korištenja u Hrvatskoj je kreirano 140 789 EES dosjea, od čega čak 41 114 na području Vukovarsko-srijemske županije. • Najizloženiji prijelazi Županja i Gunja zasad prolaze bez kilometarskih kolona koje su se pribojavali stanovnici županjske Posavine, naviknuti na česte odlaske u šoping u susjednu Bosnu i Hercegovinu.
„Nekoliko sam puta već išao u Orašje i Brčko i nije bilo veće gužve i čekanja. Mislio sam da mi zbog prometnog kolapsa odlazak preko granice više neće pasti na pamet, ali prevario sam se”, kaže Županjac Mario, potvrđujući da cijeli postupak traje tek minutu-dvije.
Kako EES radi Sustav digitalno bilježi vrijeme i mjesto ulaska te izlaska državljana trećih zemalja, kao i odbijene ulaske. Putnici na skeneru polažu četiri prsta i daju snimku lica, čime se zamjenjuje dosadašnje pečaćenje putovnica. Pravilo se odnosi na kratke boravke do 90 dana unutar 180 dana u šengenskom prostoru.
Za česte putnike iz trećih zemalja Ministarstvo unutarnjih poslova uvodi Nacionalni program olakšica (NPO). Tko se prijavi, pri ponovnom ulasku više neće morati ponovno davati biometrijske podatke – sustav uspoređuje fotografiju s onu već pohranjenom u EES-u. Zahtjev se podnosi na prijelazu ili u policijskoj postaji.
Pravila prometnih traka Policija podsjeća da državljani Hrvatske i drugih članica EU-a te Europskog gospodarskog prostora i Švicarske koriste trake označene „EU, EGP, CH” ili „Sve putovnice”. Državljani trećih zemalja obvezni su stati u traku „Sve putovnice”. Ulazak u pogrešan red može ih stajati 60 eura kazne.
Predviđeni usporeni vikendi Putnici ipak računaju da će se veće gužve teško izbjeći za blagdan Svih svetih te tijekom božićnih i novogodišnjih praznika. Dodatni pritisak na županjski most stvara sanacija dilatacijskih naprava, dok su teretnjaci, zbog zatvaranja mosta u Gunji za kamione, preusmjereni upravo na Županju.
Unatoč tim izazovima, policijski službenici zasad drže promet protočnim, a EES se, prema prvim dojmovima putnika, pokazuje bržim od očekivanja. Hrvatska tako postaje jedno od prvih testnih polja nove europske prakse kojom Bruxelles želi preciznije pratiti boravak državljana izvan EU-a i suzbiti rad na crno.