Europska unija od 2026. uvodi novu normu emisije ispušnih plinova Euro 7, čiji je cilj dodatno smanjiti onečišćenje koje dolazi s cestovnog prometa.
Što se mijenja za postojeće automobile
• Već registrirani osobni automobili i rabljena vozila ostaju pod aktualnim pravilima. Nema retroaktivne obveze nadogradnje motora ili ispušnog sustava, pa će se takvi automobili i dalje moći voziti bez ograničenja.
Stroža pravila za kupce novih vozila
• Svaki novi osobni automobil ili mali dostavni kombi koji prvi put dobije homologaciju od 29. studenoga 2026. morat će zadovoljiti normu Euro 7. • Od kraja 2027. Euro 7 postaje obvezan za sva novoregistrirana vozila tih kategorija, neovisno o tome je li riječ o potpuno novom modelu ili redizajnu postojećeg. • Na vozilu će morati stajati nova ekološka oznaka koja će jasno pokazati koliko zagađuje.
Nove granične vrijednosti i prošireni nadzor
• Iako gornje granice za dušikove okside i fine čestice ostaju uglavnom iste, mjerit će se i ultrafine čestice od 10 nanometara kod svih benzinskih motora, a ne samo kod onih s izravnim ubrizgavanjem kao dosad (23 nm). • Sustav nadzora proširuje se na trošenje kočnica i guma, čime se prvi put promatra vozilo kao cjelina, a ne samo ispuh. • Od 2035. za sve pogonske sustave – uključujući električne – vrijedit će jedinstvena granica za čestice koje nastaju pri kočenju i habanju guma. • Vozila će morati pratiti vlastite emisije i tijekom uobičajene vožnje, uz zaštitu od manipulacija i digitalnu kontrolu podataka.
Trajnost baterija u električnim i plug-in hibridnim vozilima
• Nakon 5 godina ili 100 000 km baterija mora zadržati najmanje 80 % izvorne kapacitete. • Nakon 8 godina ili 160 000 km taj prag iznosi 72 %. • Uvodi se obvezno testiranje dometa na −7 °C kako bi se rezultati u zimskim uvjetima mogli usporediti.
Kalendar uvođenja
• 29. 11. 2026. – obavezna norma za nove modele osobnih automobila i lakih dostavnih vozila. • Kraj 2027. – obavezna norma za sva novoregistrirana vozila iste klase. • 2028./2029. – postupno proširenje na autobuse i kamione. • 2035. – jedinstvena granica čestica iz kočenja i guma za sva vozila.
Što dalje?
Prvotno su se razmatrale i strože granice, no konačna verzija je ublažena nakon pritiska industrije. Ipak, kao i prethodne norme Euro 5 i Euro 6, i Euro 7 predviđena je kao živ sustav koji će se u budućnosti prilagođavati tehnološkom napretku te dodatno postrožavati kako bi promet bio što čišći.