Njemački startup Voltfang otvorio je ovoga tjedna svoj prvi industrijski pogon u Aachenu, nedaleko od belgijske i nizozemske granice, s deklariranim ciljem da rabljene baterije iz električnih vozila pretvori u kućne i poslovne sustave za pohranu viška sunčeve i vjetro energije.
„We want to ensure European sovereignty in energy supply by enabling renewable energy production through storage”, poručio je 29-godišnji direktor David Oudsandji, dodajući da se energija iz solarnih i vjetro elektrana može „pohraniti decentralizirano diljem Njemačke” i tako smanjiti ovisnost o plinu i nafti.
Startup, nastao 2020. na inicijativu trojice inženjerskih studenata, trenutačno zapošljava oko 100 ljudi i tvrdi da je riječ o najvećem pogonu u Europi posvećenom „drugom životu” litij-ionskih baterija. U radionici tehničari zaprimaju islužene pakete, testiraju im preostali vijek trajanja, a one u dobrom stanju ugrađuju u ormare veličine većega hladnjaka – svojevrsne golemo mobilne baterije.
Među prvim kupcima je diskontni lanac Aldi Nord, koji planira u tim ormarima čuvati struju proizvedenu na vlastitim krovovima. Voltfang želi do 2030. svake godine isporučivati sustave sposobne pohraniti ukupno jedan gigavatsat (GWh) električne energije, što bi, prema procjeni poduzeća, bilo dovoljno za opskrbu oko 300 kućanstava.
Pothvat se uklapa u višedesetljetnu njemačku Energiewende. Prošle godine obnovljivi izvori pokrili su gotovo 60 % nacionalne proizvodnje električne energije, a politički cilj iznosi 80 % do 2030. Glavna prepreka ostaje sigurnost opskrbe tijekom tzv. „tamnih bonaca” kad sunce ne sja, a vjetar ne puše. Konzervativna vlada kancelara Friedricha Merza stoga planira izgraditi dvadesetak novih plinskih elektrana do kraja desetljeća, što su Zeleni i ekološke udruge ocijenili korakom unatrag u klimatskoj politici.
Prema procjeni konzultantske kuće Roland Berger, tržište stacionarne pohrane u Njemačkoj raste eksponencijalno: instalirani kapacitet skočio je s 2,5 GWh u 2022. na oko 6 GWh krajem 2024. Oudsandji vjeruje da će Voltfang do iduće godine poslovati profitabilno, no svjestan je izazova. Zalihe rabljenih baterija još su ograničene jer većina električnih automobila tek ulazi u srednju dob, dok su nove – uglavnom kineske – baterije sve jeftinije i učinkovitije.
„But the big advantage is that it is more sustainable”, ističe Oudsandji. „It is cheaper and allows us to create a circular economy, thus ensuring Europe's independence in resource supply.”