Europska industrija automobila ponovno se našla na rubu prinudnog zastoja, ovaj put zbog iznenadne blokade isporuka takozvanih „osnovnih” čipova – jeftinih, ali nužnih diskretnih poluvodiča i mikrokontrolera koji upravljaju staklima, pumpama, grijačima, svjetlima i sigurnosnim modulima.
Glavna direktorica ACEA-e Sigrid de Vries upozorila je da su zalihe u pogonima pri kraju i da bi se „zaustavljanje traka moglo dogoditi već za nekoliko dana” ako se politički spor ne riješi.
U središtu krize nalazi se nizozemski proizvođač Nexperia. Nakon što je nizozemska vlada u rujnu preuzela nadzor nad tvrtkom, Peking je odgovorio blokadom izvoznih dozvola za Nexperijine pogone u Kini, presijecajući opskrbni lanac ka Europi i Sjedinjenim Državama. Kinesko ministarstvo trgovine tijekom vikenda najavilo je „case-by-case” izuzeća, no ACEA procjenjuje da to ne otklanja kratkoročni rizik obustava.
Za razliku od skupih čipova visokih performansi, ovi osnovni poluvodiči koštaju tek nekoliko centi, ali su čvrsto kvalificirani uz pojedine dobavljače i proizvodne linije pa prebacivanje narudžbi na alternativni izvor zahtijeva mjesece certificiranja. Zbog toga i kratki prekid opskrbe može zakočiti finalnu montažu cijelog vozila.
Tržište novih automobila u EU do rujna je raslo 0,9 % na godišnjoj razini, a udio potpuno električnih modela dosegnuo je 16,1 %. Ipak, proizvođače istodobno pritišću viši troškovi, američke carine, tromiji prelazak kupaca na struju i rastuća kineska konkurencija. Ako se sada nadoda nedostatak čipova, ACEA upozorava da bi kašnjenja isporuka mogla postati vidljiva već krajem 2025. ili početkom 2026.
Automobilski sektor u EU izravno i neizravno zapošljava 13,6 milijuna ljudi, generira više od 8 % BDP-a Unije, donosi 414,7 milijardi eura poreznih prihoda te 93,9 milijardi eura trgovinskog suficita, dok u istraživanje i razvoj godišnje ulaže 84,6 milijardi eura. Svaki tjedan zastoja multiplicira se kroz mrežu proizvođača originalne opreme i desetke tisuća dobavljača.
Bruxelles je 2023. usvojio European Chips Act s ciljem udvostručenja europskog udjela u globalnoj proizvodnji poluvodiča do 2030. No najnovija kriza pokazuje koliko je kontinent i dalje ovisan o azijskim centrima pakiranja i testiranja, kao i o ograničenoj vidljivosti zaliha u dubljim slojevima opskrbnog lanca. Europski revizorski sud u svježem izvješću stoga zaključuje da je strateška autonomija „još u tijeku”, uz znatne izazove u provedbi i koordinaciji ulaganja.