Smrt bliskog člana obitelji često otvara niz administrativnih pitanja, među kojima je i zatvaranje bankovnih računa. Upravo je taj postupak 69-godišnjoj Osječanki donio neočekivani trošak – Hrvatska poštanska banka (HPB) naplatila joj je 9,95 eura kako bi podigla 33 eura s računa nedavno preminule majke i račun zatvorila.
Prema riječima klijentice, usluga isplate i zatvaranja računa pokojnika trebala bi biti besplatna: „Time eklatantno krše odluke HNB-a, jer naplaćuju nešto što ne bi smjeli, a preimenovali su dio sadržaja da bi od nasljednika oteli novac”, rekla je Osječanka, ističući da banka nije ovlaštena provoditi rješenje o nasljeđivanju, nego samo isplatiti sredstva nasljednicima.
HPB potvrđuje da je prigovor zaprimljen te objašnjava da se ne radi o naplati isplate gotovine, nego o „naknadi za obradu rješenja o nasljeđivanju”. Iz banke navode da je iznos i naziv naknade – „Postupanje po rješenju o nasljeđivanju/ugovoru o doživotnom uzdržavanju ili aktu drugog nadležnog tijela” – javno objavljen u odluci od 15. travnja i dostupan na njihovim internetskim stranicama.
Klijentica, međutim, tvrdi da se računu pokojne osobe može pristupiti tek nakon što sudsko rješenje postane pravomoćno te da banka na temelju tog akta samo izvršava isplatu, dok dodatnu naplatu smatra neosnovanom. U njezinu slučaju gotovo trećina naslijeđenog iznosa otišla je na bankarsku proviziju.
Iako Hrvatska narodna banka propisuje da su isplate s tekućih računa preminulih korisnika besplatne, pojedine banke – poput HPB-a – u svojim tarifama zadržale su naknadu za „obradu nasljedničke dokumentacije”. Sukob tumačenja tako još jednom otvara pitanje koliko nasljednike doista stoji zatvaranje računa i postoji li prostor za transparentnije i pravednije bankarske tarife.