Njemački promotor i dokumentarist Christian Petersen-Clausen, koji već 13 godina radi u Kini, ispričao je Reutersu da je vlasnik pekinškog kluba iznenada prekinuo tonsku probu japanskog jazzista Yoshija Suzukija. „Policija je rekla da su svi koncerti s Japancima otkazani – i nema rasprave”, prenio je Petersen-Clausen riječi vlasnika.
Suzuki i njegov bend došli su u glavni grad radi niza zakazanih nastupa, no nakon policijskog poziva morali su spakirati instrumente. Odluka se uklapa u širi val mjera koje su kineske vlasti u kratkom roku počele provoditi prema japanskim umjetnicima i kulturnim događajima.
Iako se Peking službeno nije oglasio o razlozima zabrane, analitičari podsjećaju da se bilateralni odnosi opet nalaze pod pritiskom povijesnih rana. Kinesko društvo i danas pamti brutalnosti japanskog militarizma u Drugom svjetskom ratu, od Nankinga do tadašnje Malaje, a svako novo zatezanje političkih odnosa brzo se prelije i na kulturnu suradnju.
Trenutačna kriza izbila je, kako kažu upućeni, gotovo preko noći i „proširila se poput požara”. Protivljenje javnosti japanskoj nazočnosti sve je glasnije na društvenim mrežama, a lokalne institucije nastoje pokazati lojalnost centralnim vlastima rigoroznim provođenjem neslužbenih uputa.
Za Suzukija i njegove kolege to znači izgubljene honorare i publiku, a za organizatore neizvjesne kalendare i dodatne troškove. No diplomatska šteta mogla bi biti još veća: kulturne razmjene često su služile kao most u osjetljivim trenucima, a sada upravo one postaju prva žrtva novih napetosti između dvije azijske sile.