Brodogradilište Uljanik, nekoć simbol hrvatske brodograđevne moći, privodi kraju još jedan paradoksalan posao: ugrađuje glavni motor u famozni „stočar“, golemi brod za prijevoz živih životinja koji je godinama zastajao na navozu i postao kulisa pulske luke.
Kupac iz Paname lani je otkupio nedovršeni trup dug 180 metara i ugovorio djelomični dovršetak do ožujka 2026. Direktor Samir Hadžić uvjeren je da će rok biti ispoštovan. „Sjećate se da je bio onako stepenasto izgrađen, sada je dograđeno dosta, vidljivo je da se radi“, kaže Hadžić, ističući kako bi potpuni dovršetak zahtijevao novi ugovor i nove rokove.
Najintrigantniji detalj projekta je dizelski stroj vrijedan 2,7 milijuna eura – izgrađen u Uljaniku prije stečaja, potom rasprodan u likvidaciji za samo 91 300 eura bosanskohercegovačkoj tvrtki Fortin kao „staro željezo“. Motor, međutim, nikada nije napustio tvorničku halu. „Istina, nije napuštao Uljanik“, potvrđuje Hadžić. Panamski vlasnik broda u međuvremenu ga je otkupio od Fortina po, kako se pretpostavlja, znatno višoj cijeni i sada čeka ugradnju.
Povratak motora uklanja jednu od glavnih tehničkih prepreka: ostali agregati koji su nakratko otišli iz Pule već su vraćeni i ponovno kupljeni. Time se otvara put za konačno porinuće broda koji je 2015. bio naručen u Kuvajtu za 70 milijuna eura, a čija je gradnja stala 2018. zajedno s kolapsom Uljanik grupe.
Trenutačno u Uljaniku Brodogradnji 1856, koja je u vlasništvu države, radi oko 400 zaposlenika i kooperanata. Plaće se, tvrdi direktor, isplaćuju redovito, a državna pozajmica za projekte pod jamstvima vraća se prema planu. Budućnost tvrtke, ipak, ovisi o odluci Vlade koja je najavila privatizaciju; Uprava bi najradije ostala pod državnim okriljem.
Posla zasad nema previše. Lani je porinut plutajući dok za Izrael, prije dva tjedna Pulu je napustila ribarica za norveškog naručitelja, dok redovno održavanje platformi i manji servisi donose kakav-takav prihod. Knjiga narudžbi i dalje je prazna, a Hadžić priznaje da je „teret starog Uljanika“ glavna prepreka novim ugovorima: pretraga interneta još uvijek nudi naslove o stečaju, dugovima i prosvjedima iz 2018. i 2019.
Ipak, pogoni i oprema su očuvani, a direktor vidi šansu u mogućim vojnim programima, novim brodovima za Jadroliniju ili druge državne naručitelje. Za sada je najveća nada – dovršetak „stočara“. Ako taj brod, koji je godinama bio simbol neuspjeha, uspije napustiti pulski navoz pod vlastitom snagom, mogao bi postati najglasniji dokaz da se Uljanik ipak vraća u igru.