Istraživački novinar Gordan Malić u razgovoru za naš list komentirao je ljetni niz sukoba na kulturno-političkoj sceni – od festivala u Benkovcu i Šibeniku do prijetnji književniku Miljenku Jergoviću i inicijative za opoziv ministrice Nine Obuljen Koržinek.
„Ljeto je mnogima vrijeme odmora, a nekima savršeni trenutak za protest”, kaže Malić, uvjeren da se iza rasprava o „subverzivnim” manifestacijama kriju pripreme za jesensku političku ofenzivu. Smatra da programi koji „dekonstruriraju noviju hrvatsku povijest” – održavajući komunističke mitove i „parnim valjkom” prelazeći preko Domovinskog rata – ne bi smjeli biti plaćeni javnim novcem, ali ni zabranjeni: „Bolje da vidimo što nude nego da se skrivaju.”
Bivši branitelji su, podsjetimo, prosvjedovali protiv sufinanciranja festivala novcem Ministarstva kulture. Malić pritom ne štedi resornu ministricu: iako je drži kompetentnom, predbacuje joj izostanak jasne nacionalne strategije. Opozicijski zahtjev za njenim opozivom opisuje kao „legitimnu demagogiju” kojom se Most pokušava nametnuti, ali upozorava da bi rasprava u Saboru najviše stisnula partnere iz Domovinskog pokreta.
Na zgradi Miljenka Jergovića prošlog je tjedna osvanula prijeteća poruka. Malić svaku prijetnju osuđuje, no podsjeća da je i sam pisac u polemikama znao vrijeđati sugovornike. „Vlade premijera Plenkovića uložile su više od 100 tisuća eura u prijevode njegovih knjiga – teško je tu govoriti o potlačenosti”, dodaje.
Susret predsjednika Zorana Milanovića s Jergovićem i nenajavljen odlazak na šibenski FALIŠ Malić čita kao pripremu šefa države za „jesenski pritisak” na Vladu: „Dobro mu dođu svi u kojima tinja revolucionarni duh.”
Što se tiče premijera Andreja Plenkovića, novinar procjenjuje da mu „idealno odgovara” situacija u kojoj i ljevica i desnica dolaze po državna sredstva. Ipak, primjećuje odmak od ljevičarskih narativa kakvi su dominirali dok je u vlasti sudjelovalo Srpsko narodno vijeće.
Za Thompsonov koncert na Hipodromu – koji lijevi komentatori označavaju početkom „ustašizacije” – Malić kaže da je poslužio kao „ventil iskrene ljubavi prema domovini” i da nakon nastupa nije bilo nikakvih nacionalističkih incidenata. Pjevaču ipak savjetuje da mladima objasni kako je „Za dom spremni” i ustaški, a ne samo pozdrav HOS-a.
Zaključno, Malić podsjeća da se s jeseni vraća tema inflacije: „Dolazi jesen i plaćaju se računi ljeta. Sve ostalo može biti dimna zavjesa.”