Kineski proizvođači automobila pronašli su novu nišu za osvajanje europskog tržišta: umjesto čisto električnih modela, sve agresivnije nude plug-in hibride na koje se ne primjenjuju dodatne carine uvedene krajem prošle godine.
U listopadu 2024. Europska unija uvela je visoke pristojbe za električna vozila iz Kine, tvrdeći da se ondje proizvode uz nepravedne državne subvencije. No tarife, koje za pojedine marke dosežu i 45 %, samo su djelomično obuhvatile hibride, pa su kineske kompanije brzo okrenule strategiju.
• BYD je u prvih šest mjeseci 2025. registrirao 20 000 plug-in hibrida u EU – triput više nego tijekom cijele 2024.
• MG je od siječnja do lipnja prodao više hibridnih modela (HS, ZS, 3) nego u cijeloj prethodnoj godini, dok mu je prodaja električnih automobila pala 60 %.
Razlika u carinama objašnjava zaokret. Električni BYD Atto 3 u Njemačkoj nosi osnovnu stopu od 10 % i dodatnih 17 %, što njegovu cijenu poskupljuje za oko 10 000 eura. Plug-in hibrid BYD Seal U opterećen je samo osnovnom stopom od 10 %, pa carina iznosi približno 3 999 eura na cijenu od 39 999 eura. MG pak plaća rekordnih 45,3 % carine na svako električno vozilo uvezeno iz Kine.
„Bilo je samo pitanje vremena kada će kineski proizvođači promijeniti strategiju nakon uvođenja posebnih tarifa kako bi povećali profitabilnost u Europi”, kaže Beatrix Keim, direktorica njemačkog Centra za automobilska istraživanja.
Europska komisija svjesna je da se hibridna vozila koriste kao rupa u sustavu, no zasad se oslanja na pregovore s kineskom stranom umjesto na novo proširenje carina.
Ako Bruxelles ne učvrsti propise, analitičari očekuju daljnji porast udjela kineskih hibrida – i još žešću tržišnu utakmicu s europskim proizvođačima koji ionako strepe od jeftinije azijske konkurencije.