Kad pomislimo na budizam, prva asocijacija mnogih jest nenasilje – ahimsa – i lik Dalaj Lame koji s osmijehom propovijeda suosjećanje. No u posljednja dva desetljeća, osobito u Theravada zemljama, taj je nauk pretvoren u sredstvo nacionalističke mobilizacije. Najdrastičniji primjer pruža Šri Lanka, gdje se dio svećenstva prometnuo u političku silu koja otvoreno potiče nasilje nad manjinama, ponajviše nad muslimanima.
-
Široke ovlasti nastale iz povijesti – Ustav otoku s 22 milijuna stanovnika budizmu daje „prvo mjesto”, dok su hinduistička tamilska, muslimanska i kršćanska manjina formalno ravnopravne, ali često tretirane kao građani drugog reda. – Poslije 26-godišnjeg građanskog rata protiv tamilskih pobunjenika, dio utjecajnih redovnika – u medijima prozvanih „ratnim redovnicima” – preusmjerio je retoriku s Tamila na muslimane.
-
Ikona militantnog pokreta Glavni simbol tog zaokreta je Galagoda Aththe Gnanasara, karizmatični, ali kontroverzni vođa i suosnivač organizacije Bodu Bala Sena (BBS – „Vojska budističke moći”). • Svojim nastupima, često prenošenima uživo, poziva na obranu „ugroženog” sinhaleško-budističkog identiteta. • Na jednom skupu poručio je: „Ova zemlja još ima sinhalešku policiju i vojsku. Ako itko dotakne Sinhaleca… bit će mu kraj.” • O vlastitim motivima izjavio je: „Postići nirvanu može pričekati.”
-
Posljedice govora mržnje – Lipnja 2014.: nakon Gnanasarine vatrene propovijedi u Aluthgami, tisuće pristaša napale su muslimanske kuće, trgovine i džamije. Poginule su tri osobe, a deseci su ranjeni. – Ožujka 2018.: sličan obrazac ponovio se u Digani. Mnoštvo je, potaknuto društvenim mrežama i podržano redovnicima poput Ampitiye Sumanarathane, spalilo više od 300 kuća, 200 trgovina, 20 džamija i dva hinduistička hrama; ubijen je 27-godišnji Abdul Basith.
-
„Žuti habit” i politika – Sva veća singaleška stranka prije objave važnijih odluka najprije traži blagoslov redovnika, potvrđuje bivša povjerenica za ljudska prava Ambika Satkunanathan. – BBS zahtijeva, među ostalim, zabranu klanja goveda po muslimanskom obredu i ukidanje halal certifikata. – Iako je poslije izgreda u Digani uhićeno više od stotinu osoba, vodeći redovnici ostali su zaštićeni.
-
Transnacionalno umrežavanje – 2014. Gnanasara je ugostio Mjanmarskog „propovjednika mržnje” Ashina Wirathua. Na stadionu pred desecima tisuća okupljenih najavljeno je zajedničko „štitenje budizma diljem svijeta”.
-
Tihi otpor – Unutar budističke zajednice raste broj redovnica i laika koji javno osuđuju ekstremizam te podsjećaju na izvorno značenje ahimse. No, kako upozorava tibetanski znanstvenik Geshe Lhakdor, „prava opasnost nije samo u ekstremistima, nego u zaglušujućoj tišini većine”.
-
Život nakon nasilja Muslimanka Fazeena Fihar iz sela Adhikarigoda izgubila je dom 2014., ali je ostala i nastavlja podučavati djecu susjeda Sinhaleza. „Trebamo jedni druge”, kaže i dodaje da strah nije nestao – zamijenilo ga je nepovjerenje.
-
Šire pouke Primjer Šri Lanke pokazuje kako se i religija čiji je temelj nenasilje može pretvoriti u sredstvo političke dominacije. Dok većina monaha i vjernika i dalje živi u skladu s učenjem o milosrđu, manjina glasno gradi utjecaj na osjećaju ugroze i ekonomske zavisti. Bez jasnog otpora preostalih, „tiha” većina riskira da šafranske halje u kolektivnom pamćenju ostanu povezane s bakljama i molotovljevim koktelima umjesto s molitvenim perlama.