Zvuk varilica, metalni odjek kamenoloma i šum trikotažnih strojeva stopili su se sinoć na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula u premijernoj izvedbi istraživačko-umjetničkog projekta „Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada”.
Autorski tim – Alen i Nenad Sinkauz, Andrea Matošević, Miodrag Gladović, Davor Sanvincenti i Michele Sambin – uz tonskog majstora Hrvoja Pelicarića rekonstruirao je atmosferu kolektivnog rada kakva se tijekom druge polovice 20. stoljeća prikazivala u brodogradilištima, kamenolomima i trikotažama.
Projekt kombinira glazbu uživo, arhivske filmske isječke i slojevite zvučne krajolike, stvarajući ritmičnu cjelinu koja, po intenzitetu i dinamici, podsjeća na udarničke akcije: sve brže, sve glasnije, do zajedničkog „porinuća” gotovog djela. „Ho-Ruk! Hop-Jan!” tako postaje metaforična onomatopeja – poziv na zajednički napor, ali i hommage radničkoj energiji kojoj je, kako tvrde autori, nekadašnji medijski diskurs davao gotovo mitsku dimenziju.
Materijal je nastao u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Filmskim centrom Sarajevo, dok produkciju potpisuju Kulturban, Umjetnička organizacija P137, Projekt SOCRAT i Rondo Histriae. Rad je oblikovan u sklopu desetodnevnog Kreativnog živućeg laboratorija projekta SOCRAT, sufinanciranog iz programa Interreg VIA Italija – Hrvatska 2021.–2027.
Publika u Puli svjedočila je izvedbi koja istodobno priziva prošlost i komentira sadašnjost rada: monumentalni brodovi ili puloveri s tvorničke trake služe tek kao kulisa za istraživanje mehanizama suradnje, koordinacije i završetka zadatka – onoga što nas, kako sugerira ovaj multimedijski uvodnik, još uvijek drži na okupu.