U kamenom labirintu istarskog Grožnjana ovih je dana završeno 27. izdanje ljetne škole Jeunesses Musicales – Croatia jazz & drum camp, a s njom i najnovije poglavlje festivala Jazz is Back! BP. Vizija pokojnog vibrafonista Boška Petrovića, začetnika cijelog projekta, i dalje je opipljiva: jazz kao obrazovanje, dijalog i zajedništvo.
Ove je godine kroz učionice Međunarodnog kulturnog centra Hrvatske glazbene mladeži prošetalo oko 40 polaznika, dok se broj popeo na 60 kada se pribroji JM Svjetski jazz orkestar. Mladi glazbenici doputovali su iz Hrvatske, Europe, Australije, Novog Zelanda, Japana, Indonezije, SAD-a, Meksika i Portorika, potvrđujući status Grožnjana kao globalnog središta jazz edukacije.
Mentorsku postavu činili su trombonist Luis Bonilla, kontrabasist Boris Kozlov, bubnjari John Riley i Karlheinz Miklin Jr., pijanist Hector Martignon, trubači Alex Sipiagin i Michael Phillip Mossman, gitarist Elvis Stanić te saksofonist Ori Jacobson. Radionice su pokrivale sve – od tehnike sviranja i ansambl-rada do skladanja i aranžiranja – a cijelo se mjesto pretvaralo u improviziranu pozornicu na kojoj se jazz čuo od jutra do ponoći.
Paralelno je Bonillin JM Svjetski jazz orkestar okupio 21 mladog virtuoza od Grčke do Brazila. „Svake godine zaprimimo stotinjak prijava sjajnih mladih glazbenika iz cijelog svijeta, a u orkestar ulaze oni s najvećim brojem glasova”, objašnjava Bonilla. Ansambl je repertoar premijerno izveo u Grožnjanu, a zatim krenuo na turneju koja uključuje Zadar, Dubrovnik, Tuzlu i Mariju Bistricu, s finalom 7. kolovoza u Berlinu.
Dubravka Dujmović Kušan, tajnica Hrvatske glazbene mladeži i „alfa i omega” grožnjanskih zbivanja, podsjeća da je cijela priča krenula „s jedinstvenim zvukom Boškova vibrafona i njegovim svakodnevnim mudrostima”. Od tada je škola iznjedrila HGM Jazz orkestar Zagreb, prvu postavu Svjetskog jazz orkestra te brojne soliste poput Thane Alexe, Branka Sterpina ili Valdemara Kušana, koji se danas vraćaju kao izvođači ili predavači.
Simbioza škole i festivala ostaje dobitna kombinacija: mladi glazbenici uče na dnevnim radionicama, a navečer dijele pozornicu s mentorima pred publikom koja popunjava gradske trgove. Kako kaže Bonilla, „samo u Grožnjanu može se dogoditi da vam na probu nenajavljeno sjedne John Riley i podigne svirku za ljestvicu više”.
Nakon 27 ljeta, Petrovićev san očito traje – a Grožnjan nastavlja odgajati nove generacije džezera, pretvarajući istočni istarski brežuljak u jedno od najživljih jazz gnijezda Europe.