Izlazak iz zgrada Berlaymont ili Europa danas znači prolazak kroz oblak prašine, zaglušujuću buku bušilica i beskrajne obilaznice omeđene ogradama. Gotovo svaka ulica u Europskoj četvrti Bruxellesa – administrativnom srcu Europske unije – pretvorena je u gradilište koje bi do sredine 2026. trebalo dobiti zeleniji, otvoreniji izgled. No projekt koji je najavljen kao primjer urbane obnove već se suočava s testom izdržljivosti.
Što se gradi
• Schumanov kružni tok, jedno od najprometnijih raskrižja u gradu, postaje pješačka promenada s drvećem, a završetak je najavljen za travanj 2026. • Nekoliko stotina metara dalje niče novi konferencijski centar Europske komisije u Rue de la Loi 93-97. • Zgrada u Rue de l’Industrie 44 je srušena, no buduća namjena zasad je nepoznata. • Otprilike desetak lokacija između Rue de la Science i Avenue de Cortenbergh nalazi se u različitim fazama rušenja i gradnje. • U planu je presađivanje stabala i uređenje ulica poput Rue Guimard kako bi četvrt dobila više zelenih površina.
Da bi ubrzala taj "zeleni zaokret", Komisija je prošle godine Belgiji prodala 23 svoje zgrade za 900 milijuna eura, uz poruku da želi „modernu, privlačnu i zeleniju" četvrt.
Buka, prašina i prazni stolovi
Dio lokalnih poduzetnika već osjeća posljedice. Djelatnik portugalskog restorana Puro kratko je ocijenio stanje: „It’s a mess.“ Broj gostiju za ručkom pao je otkako su počeli radovi. U obližnjem bistrou Papillon menadžer opisuje buku kao „frustrating“, ali kaže da ga voditelji projekta redovito obavještavaju i da se drže roka do travnja 2026. Zaposlenica Komisije napominje da joj je inbox preplavljen informacijama o radovima te dodaje: „I just hope there will actually be some green when the project is finished – so far it’s a lot of concrete.“
Račun bez pokrića
Procjenjuje se da cjelokupna transformacija vrijedi oko 10 milijardi eura. No krajem lipnja privremena regionalna vlada Bruxellesa zatražila je od institucija EU dodatnih 3 milijuna eura za Schuman, upozorivši da bi kašnjenje moglo „još više povećati troškove“. Europska komisija potvrdila je primitak pisma, ali nije navela hoće li pomoći. Premijer Belgije Bart De Wever takav je apel nazvao „pravom sramotom" i „totalnim poniženjem“, poručivši Bruxellesu da ne traži spas izvana.
Inflacija i skuplji građevinski materijal već su probili prvotne proračune, a javna agencija Beliris je krajem kolovoza objavila da će se kružni tok dovršiti bez planirane čelične nadstrešnice – osim ako se do sredine rujna ne pronađe dodatni novac.
Politički vakuum i rastući dug
Radove dodatno koči činjenica da Bruxelles već 13 mjeseci nema funkcionalnu regionalnu vladu; pregovori šest stranaka raspali su se samo dan nakon ponovnog otvaranja u srpnju. Grad je pritom zadužen više od 14 milijardi eura, a ove se godine očekuje novo zaduženje od 1,6 milijardi.
Neizvjesnost je pojačala i istraga o mogućem preusmjeravanju 250 milijuna eura europskih infrastrukturnih zajmova za pokrivanje općih troškova. Regionalni ministar financija Sven Gatz optužbe je odbacio kao „potpuno neutemeljene".
Nema predaha
Dok se politika prepire, bageri napreduju: pločnici se čekićima razbijaju, svježi beton izlijeva, a skele rastu iz dana u dan. Schuman bi svoje novo lice trebao pokazati već idućeg proljeća, no, sudeći po stotinama metara ograda i sveprisutnim kamionima, buka i obilaznice ostat će svakodnevica Europske četvrti još godinama.