Hrvatska autocestovna mreža od sljedeće godine ulazi u novu fazu – gotovina na naplatnim postajama postaje stvar prošlosti, a cijeli sustav prelazi na elektroničko obračunavanje cestarine u slobodnom prometnom toku.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture upravo je u javno savjetovanje pustilo nacrt Zakona o naplati cestarine kojim se formalno ukida mogućnost plaćanja gotovinom. Istim zakonom postavlja se temelj za:
• uklanjanje klasičnih naplatnih kućica; • uvođenje jedinstvenog sustava na svim autocestama – i onima pod upravom HAC-a i onima u koncesiji; • obveznu upotrebu ENC uređaja za teretna vozila i motocikle; • izbor između ENC-a ili kamere za automatsko očitavanje registarskih oznaka (ALPR) za laka vozila do 3,5 tone.
Tehnologija na 5,8 GHz Novi sustav kombinira mikrovalnu tehnologiju (5,8 GHz) i kamere za prepoznavanje tablica. Vozila će prolaziti ispod portala bez zaustavljanja, a softver će automatski zadužiti račun vozača. Zbog takvog „slobodnog toka” poseban fokus bit će na nadzoru i sankcioniranju pokušaja izbjegavanja plaćanja.
80 milijuna eura za izgradnju Ugovor za projektiranje i uvođenje sustava potpisan je sa slovačkom tvrtkom SkyToll i češkim TollNetom. Vrijednost posla iznosi 80 milijuna eura i financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Plan predviđa postavljanje 208 portala na autocestovnim čvorovima te nabavu 74 mobilne jedinice za kontrolu.
Rokovi i javno savjetovanje Obrazac procjene učinaka propisa nalazi se na e-Savjetovanju do 15. listopada, nakon čega slijedi 30-dnevno savjetovanje o samom zakonu.
Manji troškovi, brži protok Prelazak na digitalno plaćanje trebao bi smanjiti operativne troškove naplate, skratiti vrijeme putovanja i ukloniti gužve na rampama. Ministarstvo ističe kako se ovime „po prvi put uspostavlja jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH”.
Kazne za „švercere” Novi zakon detaljno regulira kazne za one koji pokušaju izbjeći plaćanje. Specifični iznosi još nisu objavljeni, no naglašava se da će nadzor biti stalan, kroz fiksne portale i mobilne jedinice.
Ukidanje gotovine na naplatnim kućicama tek je prvi korak. Hrvatska tako slijedi europski trend digitalizacije prometa i cilja na učinkovitiji, brži i suvremeniji sustav koji bi, prema Vladinim planovima, trebao biti potpuno funkcionalan već iduće godine.