Riječki hibridni dokumentarac Igora Bezinovića „Fiume o morte!” napravio je novi iskorak u oskarovskoj utrci zahvaljujući vrlo toplom prijemu na Vancouver International Film Festivalu (VIFF), održanom početkom listopada. Kanadska je publika film dočekala ovacijama, a festivalski su ga organizatori opisali riječima: „Hrvatski grad Rijeka ponovo otkriva vlastitu zaboravljenu povijest u ovom divno nekonvencionalnom hibridnom dokumentarcu.”
Film, kojeg je autor snimio uz sudjelovanje stotina Riječana i bez velikog budžeta, kombinira igrane rekonstrukcije, dokumentarne zapise i elemente apsurdnog humora kako bi preispitao nasljeđe D’Annunzijeve kratkotrajne vladavine Rijekom – epizode koju mnogi povjesničari vide kao jednu od preteča europskog fašizma.
Rekordi u kinima, rasprave na HTV-u U domaćim je kinima „Fiume o morte!” već prikupio gotovo 20 000 gledatelja, najviše u riječkom Art-kinu koje bilježi 19 239 posjetitelja. Nakon što ga je početkom mjeseca prikazala Hrvatska radiotelevizija, rasprave su se rasplamsale: dio gledatelja i kritike ocijenio je kako film „nije dostojan predstavljati Hrvatsku” ili da „umanjuje užase fašizma”, dok drugi naglašavaju upravo suprotan efekt – snažno podsjećanje na ishodišta totalitarizma.
Bezinović se na te prijepore zasad ne osvrće javno; njegovu, kako kaže festivalska ekipa, „najbolju reakciju” predstavlja sam film. Upravo zbog svoje nekonvencionalne forme i lokalne teme sa svjetskim odjekom brojni filmski profesionalci smatraju ga najizglednijim hrvatskim adutom za ulazak u uži izbor za nagradu Oscar.
Hollywood sjevera kao stanica prema Dolby Theatreu Put od Rijeke do Vancouvera ima i simboličnu crtu: grad se nalazi na istom meridijanu kao Los Angeles, a zbog snažne filmske industrije često ga nazivaju „Hollywood North”. Uspjeh na VIFF-u stoga nosi dodatnu težinu, osobito za film koji je nastao s vrlo ograničenim sredstvima i bez uobičajenih produkcijskih privilegija.
Publika oduševljena, stručnjaci oprezno optimistični • 19 239 gledatelja u Art-kinu Rijeka. • Najgledaniji domaći dokumentarac sezone. • Kanadska premijera rasprodana, uz više projekcija po zahtjevu publike.
Stručnjaci ističu kako film svoju snagu crpi upravo iz „nesavršenosti” – spontane glume amatera, naglašenog ironijskog tona i svjesnog poigravanja estetikom reportaže. Time, tvrde, otvara prostor za nova čitanja povijesti i stavlja naglasak na univerzalne mehanizme nastanka ekstremnih ideologija.
Sljedeći korak: oskarovski raspored Selekcijski odbor Američke filmske akademije objavit će uži popis međunarodnih kandidata krajem godine. Do tada „Fiume o morte!” nastavlja festivalsku turneju, a riječki autorski tim planira dodatne projekcije u Hrvatskoj kako bi što šira publika mogla procijeniti film koji je – bez obzira na konačan ishod – već pokrenuo važne razgovore o identitetu, povijesti i ulozi umjetnosti u suočavanju s prošlošću.