Europa je službeno ublažila najambiciozniji klimatski plan u automobilskoj industriji. Nakon dogovora predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen i čelnika Europske pučke stranke Manfreda Webera, proizvođači vozila više ne moraju postići 100-postotno smanjenje emisija CO₂ do 2035. godine.
• Novi prag: 90 % manje CO₂ iz novih osobnih automobila od 2035. • Preostalih 10 % moći će se „pokriti” niskougljičnim europskim čelikom, biogorivima i e-gorivima. • Cilj od 100 % neće se uvoditi ni 2040., što znači produljeni prijelazni period.
„Svi motori koji se trenutačno proizvode u Njemačkoj mogu se nastaviti proizvoditi i prodavati”, poručio je Weber, no uz dvije nove premise: kombinaciju klasičnog motora s elektromotorom i većom baterijom ili pogon na ekološka sintetička goriva.
Plug-in hibridi u fokusu Najviše prostora otvara se plug-in hibridima (PHEV). Samo oni, procjenjuje Bruxelles, mogu deklarirano pasti ispod 10,7 g CO₂/km – desetinu današnjeg prosjeka europske flote (107 g). No studija Europske agencije za okoliš pokazuje da PHEV-ovi u stvarnom prometu emitiraju oko 135 g CO₂/km, tek 19 % manje od konvencionalnih benzinaca i dizelaša, jer vozači rijetko pune bateriju i često voze na fosilno gorivo.
Što će biti s čistim benzincima i dizelašima? Motor s unutarnjim izgaranjem smije ostati i nakon 2035. ako koristi e-gorivo. Ta tehnologija još nije ni masovno dostupna ni cjenovno pristupačna, pa stručnjaci očekuju ubrzani razvoj i subvencije kako bi cilj bio izvediv.
Daljnje mjere
- Posebni poticaji za najmanje, gradske električne aute – detalji tek slijede.
- Od 2030. službene flote kompanija i javnih institucija moraju biti većinsko električne ili elektrificirane.
U praksi to znači da će vozači u idućem desetljeću vjerojatno masovno prelaziti na plug-in hibride, ali – nastave li ih puniti neredovito – europske klimatske krivulje neće pasti onoliko koliko brojke na papiru obećavaju. Bez obzira na ublaženje, poruka iz Bruxellesa ostaje jasna: povratka na potpuno fosilne automobile nema, ali konačni oproštaj od benzina i dizela ipak će pričekati.