Europska unija sprema sveobuhvatnu reviziju sustava vozačkih dozvola. Ključna novost je mogućnost da mladi sjednu za volan osobnog automobila već sa 17 godina, i to nakon položenog ispita i uz obvezu vožnje u pratnji iskusnog vozača.
Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika Hrvatskog autokluba, smatra da ideja može pridonijeti sigurnosti ako se pooštre kriteriji obuke: „Osoba sa 17 godina može se uključiti u proces osposobljavanja već sa 16 i pol, položiti ispit i voziti u pratnji odrasle osobe.” Naglašava da je cilj paketa mjera prepoloviti broj poginulih na cestama EU-a do 2030. i približiti se inicijativi Vision Zero do 2050. godine.
Prijedlog predviđa i digitalnu vozačku dozvolu te obvezno uvođenje sustava pomoći vozaču. Hrvatska u teoriji već ispunjava neke zahtjeve jer se kod nas teorijski ispit polaže prije praktičnoga još od 1952. godine.
Profesor cestovnog prometa Rajko Horvat podržava modernizaciju, ali upozorava na operativne dvojbe. Pita se hoće li građani morati imati i plastičnu karticu i aplikaciju te što se događa ako vozač nema mobitel pri sebi. Za spuštanje dobne granice kaže da nije novo rješenje jer ga neke zemlje primjenjuju, ali upozorava da treba jasno definirati tko smije biti pratnja: osoba bi, po njemu, trebala imati iskustvo, ne samo dozvolu.
Psihologinja Ljiljana Mikuš vidi najveći rizik u razvoju mozga i emocionalnoj zrelosti sedamnaestogodišnjaka: „Mozak je još u razvoju i nakon 18., 19. i 20. godine, posebno onaj dio koji se odnosi na procjenu rizičnosti i opasnosti u prometu.” Podsjeća da kod mladih vožnja često služi dokazivanju pred vršnjacima, što povećava sklonost riziku.
Model spremljen za raspravu već funkcionira u nekoliko država Beneluxa i Skandinavije, gdje mladi prije samostalne vožnje moraju odvoziti između tri i sedam tisuća kilometara pod nadzorom. Pratnja pritom mora imati najmanje 24 godine, pet godina vozačkog staža i čistu evidenciju teških prekršaja.
Stručnjaci su se dotaknuli i osobnih prijevoznih sredstava. Alispahić je najavio skorije kazne za roditelje koji djeci mlađoj od 14 godina daju električne romobile, dok Horvat smatra da je i za te korisnike potrebna makar osnovna edukacija.
Unatoč različitim pogledima, sugovornici se slažu da su bolja obuka i jasniji propisi najvažniji preduvjet za sigurnije ceste. Rasprava o novim pravilima nastavit će se u idućim mjesecima, a konačan tekst uredbe očekuje se tijekom 2026. godine.