Konferencija ENERGREEN – Snaga promjene, koja se 26. lipnja održava u Zagrebu u organizaciji Motus Media grupe, najavljuje okupljanje stručnjaka iz energetike, tehnologije, znanosti, politike i civilnog društva. Cilj skupa je konstruktivan dijalog o smanjenju emisija CO₂ i razvoju obnovljivih izvora energije u Hrvatskoj.
Sudjelovanje je besplatno, ali je potrebna prethodna prijava putem internetske obrasca.
Jedan od najavljenih govornika, poslovni savjetnik za javnu nabavu Anđelko Rukelj, otvoreno će progovoriti o temi „Električni autobusi u javnom gradskom prometu – zašto kasnimo za EU?”. Prema njegovim riječima, ključni je problem novac, a ne administrativna procedura:
„Javna nabava traje dva do tri mjeseca i sama po sebi nije prepreka. O električnim autobusima razgovaramo već tri do četiri godine, ali financije su kamen spoticanja”, istaknuo je Rukelj.
Gradski prijevoznici, dodaje, najčešće posluju s gubitkom ili na samoj nuli, pa su im za ulaganja u električne autobuse nužni partnerstvo i potpora lokalnih samouprava.
Rukelj upozorava i na nerazvijenu infrastrukturu:
- Gradovi još nemaju solarne elektrane ni sustave baterijskih spremnika (tzv. storage) kojima bi se autobusi punili povoljnijom energijom.
- Nacionalna elektroenergetska mreža ne bi izdržala masovni prelazak vozila na struju.
Operativni izazovi također su značajni. Zbog težine baterija električni autobusi prevoze manje putnika od dizelskih, a ekstremne temperature ubrzano troše bateriju. „Jedan dizel autobus otprilike vrijedi kao jedan i pol električni u zimskim ili ljetnim uvjetima”, ilustrira savjetnik, objašnjavajući da to znači češće povlačenje e-autobusa na punionice i potencijalno rjeđi polasci za putnike.
Zaključak je jasan: iako je nabava električnih autobusa presudan korak prema održivom javnom prijevozu, Hrvatska će morati riješiti financijsku konstrukciju i ojačati elektroenergetsku mrežu kako bi zelena tranzicija iz planova prešla na gradske ulice.