Norveški i danski prijevoznici pokrenuli su izvanredne provjere nakon što je otkriveno da kineski proizvođač Yutong ima daljinski pristup upravljačkim sustavima stotina električnih autobusa.
Istraživanje je krenulo iz Norveške, gdje je javni prijevoznik Ruter testirao dva Yutongova autobusa u izoliranoj mreži. „Testiranja su otkrila rizike protiv kojih sada poduzimamo mjere. Nacionalne i lokalne vlasti su obaviještene i moraju pomoći dodatnim mjerama na nacionalnoj razini”, izjavio je izvršni direktor Rutera Bernt Reitan Jenssen.
Analiza je pokazala da bi se daljinsko isključivanje moglo spriječiti vađenjem SIM kartica, ali bi to vozila istodobno odrezalo od drugih sustava, poput nadzora voznog reda i dijagnostike.
Danska tvrtka Movia, najveći javni prijevoznik u zemlji, upravlja s ukupno 469 kineskih električnih autobusa, od čega je 262 proizvela upravo Yutong. Operativni direktor Jeppe Gaard kaže da je tek prošli tjedan doznao kako „električne autobuse – baš kao i električne automobile – moguće daljinski isključiti ako softver ima pristup internetu”. Prema informacijama danskog centra za civilnu zaštitu, zasad nema zabilježenih slučajeva namjernog gašenja, ali su podsjetili da vozila nose niz podsustava s kamerama, mikrofonima i GPS-om, što može predstavljati ranjivost.
Sam Yutong poručuje da „strogo poštuje sve važeće zakone, propise i industrijske standarde u državama u kojima posluje” te da se podaci iz EU-a čuvaju na AWS-ovom podatkovnom centru u Frankfurtu, uz enkripciju i kontrole pristupa. Tvrtka naglašava kako treće strane ne mogu pristupiti podacima bez odobrenja kupca.
Među najglasnijim kritičarima ovisnosti o kineskoj tehnologiji je predsjednik Danskog društva kritičnog prema Kini Thomas Rohden. On upozorava da je Danska „previše sporo” reagirala: „Ne bismo smjeli biti toliko ovisni o zemlji čije su vrijednosti i ideali toliko različiti od danskih.” U trenutku kada Kopenhagen nastoji ojačati otpornost na hibridne prijetnje, dodao je, „nije baš otporno biti potpuno ovisan o Kini”.
Norveško ministarstvo prometa zasad se ne oglašava, a prijevoznici iz obje zemlje najavljuju strože sigurnosne zahtjeve pri budućim nabavama. Jenssen iz Rutera upozorava da sljedeća generacija autobusa može biti „još integriranija i teža za zaštititi”, pa mjere moraju biti donesene prije ulaska novih vozila u flotu.