Električni romobili posljednjih su godina postali omiljeno prijevozno sredstvo, ali i sve češći uzrok nesreća u kojima najviše stradavaju djeca i mladi. Hrvatski autoklub upozorava kako vozačima najčešće nedostaje osnovna edukacija o prometnim pravilima, a nerijetko se vozi bez kacige i ikakvog iskustva u gustom gradskom prometu.
U takvoj atmosferi Grad Bjelovar povukao je potez koji je izazvao podijeljene reakcije: u osnovnim školama više neće biti dopušteno dolaziti s električnim romobilom. Zamjenik gradonačelnika Igor Brajdić na društvenim je mrežama potvrdio da će nova pravila biti uvrštena u kućne redove i statute škola, uz suglasnost vijeća učenika, roditelja i učitelja.
Istodobno, 11. i 25. rujna u suradnji s MUP-om održat će se radionice namijenjene sedmim i osmim razredima, kojima je cilj naučiti učenike sigurnijem korištenju romobila izvan školskih aktivnosti. „Znam da su danas romobili čest dar za krizmu ili pričest, ali u prometu stvarno trebamo biti svi oprezni”, poručio je Brajdić.
Odluka je naišla na raspravu u komentarima: dio građana pita kako se nešto može zabraniti „ako je sve po propisu” i koje će sankcije slijediti za nepoštivanje, dok gradska uprava naglašava da škole, kao ustanove, imaju pravo urediti vlastita pravila boravka na svojem prostoru.
Presuda koja mijenja praksu
Sigurnosni aspekt dodatno je naglašen nedavnom odlukom Općinskog suda u Bjelovaru. U slučaju sudara automobila i romobila na pješačkom prijelazu, sud je zaključio kako vozač romobila – dok se vozi – nema status pješaka. Time nema pravo prednosti na „zebri” osim ako romobil gura pored sebe. Sud je presudio da je upravo takva nepravilna vožnja romobilom bila izravni uzrok nesreće, pa je vozačica automobila oslobođena odgovornosti.
Prema presudi, vozači romobila moraju sići i gurati vozilo ako preko kolnika nije označen biciklistički prijelaz; tek kad takav prijelaz postoji, smiju prijeći vozeći, ali nakon što propuste sav promet na cesti.
Pozivi na zajedničku akciju
Stručnjaci ističu da rastući broj nesreća zahtijeva koordinirani odgovor policije, škola, zdravstvenih ustanova i lokalne samouprave. HAK posebno upozorava da se djeca s 14 godina mogu voziti romobilima i bez ikakve obuke, što povećava rizik na prometnicama.
Bjelovarska zabrana zato se promatra kao testni potez: podržavatelji vjeruju da će smanjiti opasnost oko školskih dvorišta, dok protivnici strahuju od stvaranja „zabrana bez temelja”. Hoće li i drugi gradovi slijediti sličan model ovisit će ponajprije o statistici nesreća i učinku edukativnih programa koji u Bjelovaru kreću već ovog mjeseca.