Nov sustav biometrijskih provjera prilikom ulaska građana izvan EU-a u schengenski prostor počet će se primjenjivati 12. listopada, ali će potpuna obvezna primjena uslijediti tek 12. travnja 2026. godine.
Prema planu takozvanog sustava ulaska-izlaska (EES), svi putnici izvan Unije morat će dati otiske prstiju i biti fotografirani, a prikupljeni podaci čuvat će se u europskoj bazi tri godine. Sustav je zamišljen kao fazna, a ne „big bang” implementacija kako bi se izbjegla zagušenja na graničnim prijelazima.
Ključne točke uvođenja • 12. listopada 2024. – početak rada kioska u Ujedinjenom Kraljevstvu; provjere najprije prolaze autobusi i teretni promet. • Studeni 2024. – sustav se proširuje na osobne automobile u luci Dover. • 90-dnevno prijelazno razdoblje – francuske vlasti mogu ublažiti pravila u slučaju tehničkih ili operativnih poteškoća. • 12. travnja 2026. – krajnji rok za potpunu provedbu sustava.
Velika ulaganja u infrastrukturu • Eurotunnel je u kioske i nadstrešnice u Folkestoneu i Calaisu uložio oko 80 milijuna eura te postavio 224 kioska. Kamere za očitanje registarskih oznaka usmjeravat će vozila prema određenom kiosku, a vozači i putnici morat će izaći iz automobila kako bi predali biometrijske podatke. Cijeli postupak procjenjuje se na dvije minute po osobi i, prema operateru, ne bi trebao bitno produljiti prosječnih 90 minuta putovanja od autoceste M20 do francuske A16.
• U londonskoj postaji St Pancras postavljeno je oko 10 milijuna funti vrijednih kioska, uključujući 3,5 milijuna funti državne potpore. Putnici bi tamo trebali završiti prijavu za desetak minuta, a preporuka ostaje da u kolodvor stignu 75 minuta prije polaska vlaka.
• Luka Dover izgradila je gotovo stotinu kioska na novom, s morja nasutom prostoru udaljenom oko 1,6 kilometara od glavnog ulaza u trajektnu luku. Projekt je stajao 45 milijuna funti, dok je dodatnih 17 milijuna funti lani uloženo u nadstrešnicu istočnog pristaništa čija je buduća namjena sada neizvjesna.
Operativni izazovi i očekivanja Sustav će se testirati na različitim kategorijama putnika: autobusi i teretnjaci prvi će proći provjeru, a od studenoga i osobni automobili. Eurostar će tijekom prvih mjeseci samo „pozivati” dio putnika – ponajprije poslovne i česte – da prođu registraciju kako bi se postupno uhodao novi režim.
Unatoč ranijim strahovanjima od dugih kolona, operateri tunela, željezničke veze i trajekata uvjereni su da će postepeno uvođenje i odvojeni prostori za registraciju spriječiti značajnije zastoje. Međutim, razlike u pitanju koja postavljaju kiosci na raznim lokacijama – primjerice o smještaju, povratnoj karti ili putnom osiguranju – upućuju na mogućnost konfuzije među putnicima sve dok se sustav posve ne uskladi.
Fazna implementacija, dodatna ulaganja i 90-dnevna „sigurnosna mreža” trebali bi omogućiti da EES konačno zaživi bez velikih zastoja, iako će pravo testiranje početi tek kad se tijekom blagdana i uskrsnih praznika na granicama pojave najveći valovi turista.