Vodnjan danas otvara 19. Dane mladog maslinovog ulja, a tim povodom razgovarali smo s Matteom Belcijem, predsjednikom Udruge Agroturist Vodnjan i nasljednikom jedne od pionirskih obitelji modernog istarskog maslinarstva.
Belci podsjeća da je maslinarstvo u Istri od 1995. doživjelo „renesansu, možemo reći i revoluciju”. Ključni korak bio je povratak autohtonim sortama i usvajanje talijanskog modela rane berbe kako bi se postigla ekstra djevičanska kvaliteta. Rezultat je devet uzastopnih priznanja Istri kao najboljoj svjetskoj regiji za maslinovo ulje.
„Mnogi su na početku tvrdili da ulje mora biti kao ono naših starih”, prisjeća se Belci. „Ali naučili smo što tržište traži i zadržali svoje sorte – upravo je to naš najveći adut.”
Kupci su, kaže, danas neusporedivo informiraniji. U njegovu dućanu stranci pitaju o filtraciji, datumu prerade, temperaturi i sortnom sastavu. „Ako varaš kupca, brzo nestaneš s tržišta.” Najdalje je svoje ulje slao u Litvu i Švedsku, a osobito ga veseli kada Talijani – najveći svjetski proizvođači – dolaze u Istru „po svoje boce”.
Obiteljski brend Meloto sada broji oko 4 000 stabala na deset lokacija i godišnje proizvede do 5 000 litara ulja. Aktualnu sezonu obilježili su moljac i maslinina muha: „Imali smo naizmjenično kišu i sunce, a to je za muhu idealno.” Unatoč zakonskoj mogućnosti da analize izostanu, Belci i dalje šalje uzorke Institutu u Poreču jer izvozni papiri i kontrola kiselina jamče kupcima sigurnost.
Udruga Agroturist ima 160 članova i devet kontrolnih točaka na kojima agronomi prate let štetnika. Obavijesti o tretmanima stižu članovima SMS-om ili mailom, što posebno pomaže onima koji rade u inozemstvu. „Agronomija je živa stvar – stalno se mijenjaju bolesti, preparati i zakoni”, naglašava.
Tijekom trodnevne manifestacije posjetitelji mogu kušati različite uljne profile na kulinarskim showovima Michelinovih chefova i predavanjima stručnjaka. „Vodnjan je u zadnjih 15 godina postao najvažniji grad za maslinarstvo. Ljudi vole doći i probati kako isto jelo, pripremljeno s trideset ulja, dobije trideset različitih okusa,” zaključuje Belci uz poziv publici da se uvjeri u čari mladog ulja.