Vlada je jučer uputila Saboru konačni prijedlog Zakona o naplati cestarine, ključan za uvođenje jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine (ESNC) koji će 1. ožujka 2027. ukinuti potrebe zaustavljanja na naplatnim postajama.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković objasnio je da se „po prvi put uspostavlja zakonodavni okvir kojim se uređuje jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH”.
Ključne značajke novog sustava
• Slobodni prometni tok bez rampi, uz potpunu automatizaciju naplate.
• Dvije tehnologije: ENC uređaj za vozila i kamere za automatsko očitavanje registarskih pločica.
• Obvezna primjena za teška vozila, a laka (do 3,5 t) mogu birati između ENC-a i registarskog očitanja.
• Uključivanje u ESNC preko nacionalne web stranice, mobilne aplikacije, prodajnih ureda upravitelja autocesta ili ovlaštenih partnera.
Prednosti koje Vlada ističe Butković navodi brži protok prometa, smanjenje zagušenja i potrošnje goriva, veću sigurnost te „prilagođenost turistima i korisnicima lakih vozila”. Za projekt je iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti osigurano 130 milijuna eura bespovratnih sredstava.
Kontrola i kazne Neplaćanje cestarine ili vožnja bez pravodobnog uključivanja u ESNC definira se kao prekršaj. Korisnik tada plaća redovnu cestarinu za prijeđenu dionicu te dodatnu kaznenu naknadu – unaprijed utvrđeni „zakonski penal”.
Hitni postupak Zakon se predlaže usvojiti po hitnom postupku kako bi se pravodobno uspostavio pravni okvir za tehničku i operativnu provedbu do 2027. godine.
Ako Sabor potvrdi zakon, hrvatske autoceste uskoro će se pripremati za potpuno digitalnu naplatu, a vozači za vožnju bez uobičajenih zaustavljanja na rampama.