Austrijska udruga za zaštitu potrošača VKI podnijela je tužbu protiv četiriju najvećih maloprodajnih lanaca – Bille, Spara, Hofera i Lidla – zbog, kako tvrdi, sustavnog kršenja Zakona o označavanju cijena. Ta četiri lanca drže oko 90 posto tržišta, a dva od njih, Spar i Lidl, prisutna su i u Hrvatskoj.
Prema zakonu donesenom 2022., maloprodavači u Austriji smiju reklamirati popust samo u odnosu na najnižu cijenu ostvarenu u posljednjih 30 dana. VKI, međutim, navodi da trgovci često uspoređuju s višim cijenama, pa oglašeni popusti ispadaju veći nego što jesu.
Primjer koji VKI izdvaja odnosi se na Billinu pečenu govedinu: između 13. i 19. ožujka proizvod je stajao 29,90 eura, da bi dva tjedna kasnije koštao 32,99 eura te bio oglašen kao „jeftiniji za tri eura”. „To nije istina. Billa je cijenu zapravo povisila za tri eura”, poručuju iz udruge.
Državna tajnica za zaštitu potrošača Ulrike Königsberger-Ludwig (SPÖ) kaže da je zakon jasan, ali se „jednostavno ne poštuje”. Potporu tužbi ranije su javno najavili i vicekancelar Andreas Babler te ministrica zaštite potrošača Korinna Schumann, koja ističe: „Promocije cijena moraju biti razumljive i poštene za sve. Ljudi su godinama teško opterećeni visokim cijenama”.
VKI izračunava da austrijska kućanstva godišnje potroše i do 1 000 eura više na hranu nego ona u Njemačkoj, dok su se cijene krumpira, ulja i brašna udvostručile od 2019. do danas. Posebno su pogođeni potrošači s nižim primanjima, jer češće kupuju proizvode na akcijama.
Trgovci zasad šute dok ne vide sadržaj tužbe. Ipak, izvršni direktor Udruženja trgovaca Rainer Will tvrdi da su austrijski propisi „među najstrožima u Europi” i da ih se lanci pridržavaju.
Stručnjakinja za maloprodaju Cordula Cerha savjetuje kupcima da pažljivo provjere oglašene akcije: cilj sniženja jest „privući potrošača u trgovinu, a nadoknada se ostvaruje kroz druge artikle”.
Tužba se oslanja i na prošlogodišnju presudu Europskog suda pravde protiv Aldi Süda zbog lažnog oglašavanja popusta, što dodatno pojačava pritisak na trgovce da promijene praksu.
Iako je postupak pokrenut u Austriji, njegova bi odluka mogla odjeknuti i u Hrvatskoj, gdje Spar i Lidl također redovito privlače kupce velikim akcijama.