Pet mjeseci nakon početka drugog mandata Donalda Trumpa u Bijeloj kući, u američkom se oglašivačkom prostoru osjeća oštar zaokret: većina velikih brendova povlači se iz kampanja posvećenih pravima LGBT+ zajednice, rasnoj jednakosti i drugim društvenim temama.
• Povlačenje s ponosa i Juneteentha
– Prema anketi Gravity Researcha, 39 % tvrtki planira smanjiti aktivnosti za Pride 2025., a nijedna ih ne namjerava pojačati.
– World Pride u Washingtonu, DC privukao je tek oko 30 % od očekivanih tri milijuna posjetitelja.
– Mastercard, PepsiCo, Nissan, Citi i PricewaterhouseCoopers tiho su odustali od statusa glavnih sponzora njujorškog Pridea; Target je ponudio „bež” kolekciju koja je na TikToku dočekana podsmijehom.
• Zaokret cijele industrije
– Kreativni direktor velike njujorške agencije tvrdi da klijenti „brišu tragove” prijašnjih projekata za manjinske skupine iz straha od napada.
– Super Bowl prvi put od 2021. nije imao natpis „End Racism” na terenu, a denverski Juneteenth Music Festival zbog manjka sponzora skraćen je s dva na jedan dan.
• Korijen promjene
– Trump je u veljači potpisao niz uredbi kojima nalaže ukidanje DEI-a u državnim institucijama i privatnim kompanijama.
– Profesor marketinga na Whartonu David Reibstein ocjenjuje kako se stvara percepcija da je „biti protiv Trumpa isto što i biti protiv Amerike”.
• Strah nakon bojkota Bud Lighta
– Kampanja piva Bud Light s trans influensericom Dylan Mulvaney 2023. završila je bojkotom i procijenjenim gubitkom od 1,4 milijarde dolara prihoda te, kako analitičari tvrde, potaknula šire odustajanje od DEI-a.
• Nacionalistička ofenziva oglasa
– Stellantis promovira serijal „America Made Us”, Ford kampanju „For America, From America”, a Tajna služba pušta film „A History of Protection” bez ijedne žene u kadru.
• Tehnološki divovi i društvene mreže
– Elon Musk donirao je 288 milijuna dolara Trumpovoj kampanji, Mark Zuckerberg milijun. Facebook je ukinuo fact-checkere kao „previše pristrane”, dok se korporacije poput Disneyja i Warner Brosa vraćaju oglašavanju na X unatoč govoru mržnje.
• Oni koji se ne povlače
– Costco zadržava DEI programe, Ben & Jerry’s otvoreno kritizira „rat protiv woke kulture”, a dioničari Walmarta s 99 % glasova odbili su rezanje raznolikosti.
Reibstein poručuje da potrošači imaju ključnu ulogu: „Od kupaca se sada traži da prate ne samo svoje proizvodne potrebe, nego i političke.” Hoće li ta podrška biti dovoljna da brendovi ponovno smognu hrabrosti stati iza društvene pravde, ostaje neizvjesno, no trenutačno američko tržište oglašavanja jasno poručuje: budite domoljubni ili budite tihi.