Istraga Associated Pressa otkrila je da Američka granična patrola (CBP) provodi program prediktivne analitike koji u stvarnom vremenu prati kretanje milijuna vozača na područjima stotinama kilometara udaljenima od bilo koje granice.
Prema dokumentima do kojih je došao AP, mreža skrivenih čitača registarskih oznaka ‒ smještenih u prometnim čunjevima, bačvama i drugoj prometnoj opremi ‒ šalje podatke u algoritam koji označava „sumnjive” rute, brza okretanja i putovanja prema ili iz pograničnih područja. Kada sustav podigne uzbunu, lokalna policija dobiva obavijest i zaustavlja vozila zbog sitnih prekršaja poput zatamnjenih stakala, mirisnih borića na retrovizoru ili neznatnog prekoračenja brzine.
AP je pregledao desetke policijskih zapisnika u kojima se vozače ‒ američke državljane ‒ ispituje, pretražuje im se vozilo, a ponekad i uhićuje, iako kod njih nije pronađena nikakva protuzakonita roba.
„Whisper” zaustavljanja i razmjena privatnih podataka
Javne objave internih grupnih chatova pokazuju da agenti CBP-a i zamjenici šerifa iz Teksasa uživo razmjenjuju hotelske račune, podatke o najmu vozila, kućne adrese pa čak i profile na društvenim mrežama. Time koordiniraju tzv. „whisper stops” ‒ rutinske prometne kontrole u kojima se prikriva federalna umiješanost.
AP je locirao postaje za očitavanje tablica više od 190 kilometara od meksičke granice u području Phoenixa, ali i na području Detroita te uz granicu Michigana i Indiane, gdje kamere bilježe promet prema Chicagu i Garyju. CBP koristi i mreže Uprave za borbu protiv droga (DEA) te, prema potrebi, sustave privatnih dobavljača poput Rekora, Vigilant Solutionsa i Flock Safetya.
Spor oko ustavnosti
Iz CBP-a tvrde da program prate „stroge” politike i ustavne zaštite privatnosti. No pravnici upozoravaju na moguće kršenje Četvrtog amandmana, koji štiti od nerazumnih pretresa. Dužnosnik Pravnog fakulteta Sveučilišta u Kaliforniji u San Franciscu ocjenjuje da sustav djeluje kao „mreža za masovno izvlačenje podataka” koja prati kretanje, društvene kontakte i svakodnevne navike građana.
Za sada nema naznaka da će praksa uskoro stati: kamere ostaju, algoritmi uče, a vozači – često nesvjesni da su pod nadzorom – riskiraju da običan mirisni borić preraste u federalni dosje.