Umjetna inteligencija otvara vrata tzv. „agentskoj kupnji”, gdje bi razgovorni botovi sami pretraživali police internetskih trgovina, punili košarice i plaćali račune. No, iza zvučnih najava tehnoloških diva i lanaca trgovina stoji niz pregovora i tehničkih zapreka koje taj scenarij zasad usporavaju.
Najdalje je stigao Instant Checkout, opcija koja unutar ChatGPT-a nudi kupnju proizvoda s platformi poput Etsyja bez napuštanja razgovora. OpenAI istodobno s Walmartom testira funkciju koja će omogućiti izravno plaćanje artikala tog maloprodajnog giganta iz chat prozora. Slične dogovore s PayPalom i Shopifyjem objavili su OpenAI i Perplexity, dok je Google predstavio agente koji samostalno ispunjavaju internetske obrasce za naplatu ili telefonom provjeravaju cijene u trgovinama.
Unatoč prototipovima, potpuno autonomni „digitalni kupci” još su daleko. Sedam visokih dužnosnika iz tehnološkog i e-trgovinskog sektora potvrdilo je da se kompanije i dalje prepiru oko količine podataka o proizvodima i kupcima koju treba razmjenjivati te oko mehanizama kojima će se spriječiti skupe pogreške botova.
Venture kapitalistica Talia Goldberg ocjenjuje: „I haven’t yet felt a super magical agentic experience in commerce.” U praksi to znači da današnja rješenja rade sporo, traže puno naputaka od korisnika ili funkcioniraju samo za ograničen broj artikala.
I dok ankete u SAD-u pokazuju da 60 % ispitanika planira koristiti AI pri kupnji, a petina bi joj prepustila rutinsku nabavu, sadašnja iskustva znaju razočarati. Andy Jassy, prvi čovjek Amazona, nedavno je poručio: „I would say the customer experience is not good… There’s no personalization. There’s no shopping history. The delivery estimates are frequently wrong. The prices are often wrong. We have got to find a way to make the customer experience better and have the right exchange of value.”
Ipak, pojedini primjeri daju naslutiti potencijal. Expedia je u ChatGPT ugradio podatke o cijenama letova i hotela pa putnici u realnom vremenu dobiju ponude, a zatim sami potvrđuju rezervaciju. Vice-predsjednik Clayton Nelson primjećuje: „That means there's something in these tools that works.” Prihodi koje bilježi Expedia nadmašili su očekivanja.
Konzultantske prognoze govore o čak bilijun dolara prodaje ostvarenih agentskom kupnjom u Sjedinjenim Državama do 2030., ali ovaj Božić kupci će još uvijek sami odlučivati što ide pod bor. Možda će tek iduće blagdane moći kriviti – ili hvaliti – vlastite botove.