Strani kupci i dalje snažno oblikuju tržište hrvatskih nekretnina na obali. Prema posljednjim brojkama iznesenim na okruglom stolu „U susret Forumu – vol. 3” u Splitu, čak 90 posto stranaca koji kupuju u Hrvatskoj odlučuje se za jednu od pet jadranskih županija, gdje njihov udio u ukupnim transakcijama doseže 35 posto.
Ta platežno moćna potražnja već godinama pogoni rast cijena novogradnje, čineći stanovanje sve manje dostupnim domaćem stanovništvu. Zbog toga je Jasminka Biliškov, zamjenica predsjednika Udruženja poslovanja nekretninama pri HGK i direktorica agencije „Biliškov nekretnine”, uputila izravnu poruku vlasnicima:
„Kao Udruženje želimo poručiti vlasnicima rabljenih stanova da je upravo sada povoljan trenutak za korekciju cijena, kako bi se dio potražnje usmjerio s novogradnje na rabljene nekretnine, koje zapravo predstavljaju krvotok tržišta. Uz to, nužno je razviti modele koji će potaknuti ulaganja u fond starijih i trenutno nedovoljno korištenih nekretnina, jer upravo takve investicije mogu postati snažan mehanizam povećanja priuštivosti.”
HGK je pritom otkrio da je od Zadra do Dubrovnika registrirano 346 posrednika, što je gotovo četvrtina od ukupno 1 515 u državi. Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK, naglasila je da Komora u suradnji s ministarstvima definira regulativu i podiže profesionalne standarde, dok se za agente uvode online ispiti i stroži pragovi prolaznosti.
Stručnjaci smatraju da se obalno tržište nalazi usred dugotrajne transformacije te da su jasni planovi stambene politike nužni kako bi se izbalansirali interesi investitora i lokalnog stanovništva. Robert Pokrovac, dopredsjednik Udruženja, dodao je:
„Uloga, iskustvo i znanje posredničke struke moraju biti integrirani u razvoj tržišta nekretnina. U vremenu brzih promjena i izazova, posebno s aspekta sve slabije priuštivosti stanovanja, stručni impulsi posrednika mogu doprinijeti kvalitetnijem i perspektivnijem razvoju tržišta za sve njegove dionike.”
Sudionici skupa, kojim je moderirala Ivana Čikić iz agencije „Dom Ekspert”, složili su se da je tržište suočeno s izazovnim okruženjem diljem Europe. Zato, kažu, otvoren dijalog i razmjena iskustava postaju ključni za prepoznavanje novih prilika i rano detektiranje praksi koje bi mogle narušiti stabilnost tržišta.