Više od tri desetljeća nakon jedne od najvećih pomorskih tragedija u Europi, zajednički tim estonskih, švedskih i finskih istražitelja zaključio je da je trajekt „Estonia” potonuo 28. rujna 1994. zbog puknuća pramčanog štita – a ne zbog sudara ili eksplozije.
U izvješću temeljenom na šest zasebnih pregleda olupine, razgovorima s preživjelima, računalnim simulacijama i tehničkim analizama navodi se:
- „MV Estonia sank as a result of the collapse of its bow construction.”
- Pregledi trupa nisu pokazali nikakve tragove sudara s drugim plovilom ili objektom niti tragove eksplozije.
- Rupe otkrivene 2020. – koje su potaknule nove teorije zavjere – nastale su udarima o podmorje, potvrdile su analize.
Tragedija se dogodila tijekom oluje u Baltičkom moru i odnijela 852 života, čime je postala najteža civilna pomorska nesreća u Europi nakon Drugog svjetskog rata. Još 1997. službena istraga utvrdila je isti uzrok – otkazivanje pramčanog štita – no alternativne teorije opstajale su desetljećima.
Najnoviji nalaz sada eksplicitno odbacuje potrebu za „novom, sveobuhvatnom istragom nesreće”, zaključujući da brod u trenutku isplovljavanja nije bio plovan te da je kvar konstrukcije pramca omogućio brzo prodiranje mora i potonuće.