Kupci diljem Hrvatske posljednjih dana nailaze na zatvorena vrata kada pokušaju vratiti staklenu ambalažu i naplatiti povratnu naknadu od 0,10 eura po boci. Ispred brojnih prodavaonica, osobito u Dalmaciji, osvanuo je isti natpis: „Privremeno ne preuzimamo staklenu ambalažu”.
Problemi su krenuli početkom mjeseca, a potvrđuju ih i veliki trgovački lanci.
• Ribola: „Zbog nemogućnosti redovnog odvoza ovlaštenog sakupljača stakla do daljnjega ne možemo otkupljivati ambalažu.”
• Konzum navodi identične razloge i dodaje da se smetnje za sada odnose samo na dio prodavaonica u Dalmaciji, dok „u ostatku mreže otkup svih vrsta ambalaže funkcionira redovno”.
• Tommy, Lidl, Spar i KTC već su sredinom lipnja potpuno obustavili primanje stakla iz istog razloga.
Uzrok zastoja nalazi se izvan samih trgovina. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) objašnjava da je jedna od dvije tvrtke zadužene za sakupljanje i obradu staklene ambalaže još u postupku dobivanja nove dozvole, nakon što su proširenim protupožarnim pravilima pooštreni uvjeti rada u takvim pogonima. Druga ugovorna tvrtka navodno preuzima dio posla, no kapacitet očito nije dovoljan pa se stvorila uska grla u lancu.
Istodobno, potrošačka platforma „Halo,inspektore” zatrpana je pritužbama građana koji upozoravaju da pojedini trgovci, pozivajući se na „tehničke probleme”, odbijaju preuzeti ne samo staklene boce nego i PET i metalne limenke. Neki čak uvjetuju isplatu depozita kupnjom robe u istom dućanu, što je protuzakonito.
FZOEU podsjeća na jasne obveze iz Pravilnika o ambalaži:
- Sve prodavaonice pića veće od 200 m² dužne su preuzeti do 80 komada ambalaže po kupcu dnevno – i više ako same odluče.
- Ako automat (RVM uređaj) ne radi, trgovac mora ambalažu zaprimiti ručno.
- Povratna naknada isplaćuje se isključivo u gotovini, bez ikakvih uvjeta kupnje.
„Trgovac mora otkupljivati ambalažu, a ukoliko aparat ne radi – mora je ručno preuzeti”, ponavlja Fond, najavljujući nadzor nad onima koji se ne pridržavaju propisa.
Dok se čeka da sakupljač dobije novu dozvolu, Fond tvrdi da je „poduzeo sve aktivnosti da sustav nastavi neometano funkcionirati”. Plastična i metalna ambalaža, kažu, i dalje se uredno zaprima.
Građanima zasad preostaje strpljenje – ili prijava nadležnim tijelima ako im trgovac i dalje uskraćuje povrat novca koji su već platili prilikom kupnje pića.