Zagreb će 15. lipnja posljednji put čuti prepoznatljivi šum i zračnu sirenu „Bikova”, tramvaja TMK201 s prikolicama TP1, koji je više od pola stoljeća nosio zagrebački javni prijevoz.
Prvi primjerci, proizvedeni između 1973. i 1975. u slavonskobrodskoj tvornici Đuro Đaković, pušteni su u promet 25. siječnja 1974. Od tada su bili stalni prizor gotovo na svim linijama, a mnogi Zagrepčani najviše pamte trodijelne kompozicije na linijama 11 i 12 u koje je stalo do 300 putnika.
Nadimak su dobili po žutim prugama nalik bikovim rogovima – vizualnom upozorenju drugim vozačima. „Imamo 2-3 poznata ljubitelja starih tramvaja koji se stalno njime voze. Za neke je to podsjetnik na stara vremena, a drugi ga vole jer je postao simbol Zagreba”, prisjetio se vozač Matija Kordej.
Tehnički iskorak svoga doba • prvi zagrebački tramvaj s okretnim postoljima • pneumatski sustav s klipnim kompresorom za vrata, pomoćne kočnice i sirenu • udobniji i prostraniji od prethodnika, s „zvukom grada” koji je obilježio desetljeća
Posljednjih godina „Bikovi” su gotovo isključivo vozili liniju 2, idealan kompromis između kapaciteta i potrošnje. No visoki pod, uska prednja vrata, nedostatak klime i skromna ventilacija više ne odgovaraju suvremenim standardima, premda su im mehanički pokazatelji pouzdanosti ostali visoki.
Raspored oproštajnih vožnji • do petka, 13. lipnja – linije 2 i 12 • subota, 14. lipnja – linija 11 • nedjelja, 15. lipnja – posljednja vožnja na liniji 9
ZET je odluku o povlačenju donio u sklopu modernizacije voznog parka i nabave novih niskopodnih tramvaja. Ipak, potpuni oproštaj neće biti potreban: jedna će se kompozicija restaurirati i ubuduće povremeno voziti na muzejskoj liniji 21, kao dio industrijsko-tehničke baštine grada.
„Bikovi“ možda nisu bili najtiši, najbrži ni najudobniji tramvaji – ali su bili naši. Zbogom, stari prijatelji, i hvala vam na više od pola stoljeća vjerne službe”, poručili su emotivno iz ZET-a.