Povratak s mora ponovno se pretvorio u slalom između radilišta. Čim ljetna gužva splasne, bageri i radne ekipe zaposjednu autoceste, a vozači ostanu zaglavljeni u kolonama – no račun za cestarinu ostaje isti.
Najglasnije se čuje pitanje: ako je na dugim dionicama sužen promet, zašto se barem privremeno ne spusti cijena ili ne ukine naplata? Hrvatske autoceste (HAC) tvrde da na to — prema važećem Pravilniku o cestarini i Općim uvjetima korištenja — nemaju zakonsku mogućnost.
„Cestarina se ne plaća samo za trenutnu protočnost, nego kao doprinos održavanju i razvoju cjelokupne infrastrukture”, poručuju iz državne tvrtke. Podsjećaju da je u izvanredno održavanje mreže duge 1 159,5 kilometara u posljednjih pet godina uloženo više od 220 milijuna eura i da bi bez redovnog priljeva novca sigurnost bila ozbiljno ugrožena.
Koliko je asfalt trenutno raskopan? • A6 Rijeka – Zagreb: radovi na 12,6 od ukupno 81,3 kilometra (15 % trase). Najsloženiji su na vijaduktu Stara Sušica i mostu Dobra. • A1 Zagreb – Split – Dubrovnik: zahvati na 10,5 od 480,7 kilometara; najdulja je sanacija kod Babića mosta (4,7 km). • A3 Bregana – Lipovac: 19,6 od 306,4 kilometra pokošeno radovima – odvođenja vode kod Popovače, sanacije nadvožnjaka Ježevo i kolnika dugog 13,5 km.
Smanjena protočnost nije samo stvar živaca nego i sigurnosti. Umirovljeni policijski stručnjak Boris Skeledžić upozorava da tragedije nastaju kada vozači „voze po inerciji, ne smanjuju brzinu i ignoriraju privremenu signalizaciju”. Najsvježiji primjer je sudar na A3 prije desetak dana u kojem je poginuo 43-godišnji Osječanin, a prije dvije godine vozač kamiona na A6 usmrtio je dvoje radnika HAC-a.
HAC tvrdi da radove planira „pažljivo, uzimajući u obzir tehničke, zakonske i ekološke zahtjeve”. Gdje god se može rade noću ili vikendom, ali veći zahvati ovise o suhom vremenu i temperaturi. Za razliku od susjednih zemalja koje glavne radove guraju u ljeto, u Hrvatskoj se to razdoblje izbjegava zbog turizma, pa teret najčešće pada na jesen.
Za vozače to znači sporiju vožnju, duže kolone i isti račun na naplatnim kućicama. A prema službenom stajalištu HAC-a, na tom će se mjestu malo što promijeniti – cestarina se plaća puna cijena, čak i kad cesta nije puna širina.