Dvojica direktora švedskih proizvođača automobila, Håkan Samuelsson iz Volva i Michael Lohscheller iz Polestara, otvoreno su kritizirali inicijativu Berlina da ublaži europsku odluku o zabrani prodaje novih benzinskih i dizelskih vozila nakon 2035. godine.
Njemački kancelar Friedrich Merz ovih je dana zatražio od predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen da dopusti nastavak proizvodnje hibrida i „vrlo učinkovitih” motora s unutarnjim izgaranjem i nakon spornog roka. Argumentira to tvrdnjom da su kupci još uvijek skeptični prema električnim automobilima te da je za klimu najbolje ostati „tehnološki neutralan”.
Lohscheller, koji vodi jedinu isključivo električnu marku u Europi, na to uzvraća kratko i jasno: „Pausing 2035 is just a bad, bad idea. I have no other words for that.” Upozorava da bi svako odugovlačenje samo otvorilo vrata kineskim proizvođačima: „The Chinese will not pause. They will take over.”
Samuelsson, dugogodišnji čelnik Volva, podsjeća da su se slični otpori pojavljivali i kad su se uvodili katalizatori ili obavezni sigurnosni pojasevi. „Ne vidim logiku u usporavanju”, kaže, dodajući da će eventualni vakuum iskoristiti kineske tvrtke koje već planiraju pogone u Mađarskoj, Slovačkoj i Rumunjskoj. „You just need to meet them face on and compete with them.”
Švedski dvojac smatra da se potrošačke prepreke za prelazak na struju – doseg, vrijeme punjenja i cijena – ubrzano rješavaju. Polestar se pohvalio modelom koji je na jednom punjenju prešao 900 kilometara, dok Volvo već nudi autonomiju od 500 do gotovo 600 kilometara i radi na skraćivanju punjenja na 15–20 minuta, „otprilike koliko traje pauza za kavu na autocesti”.
Zastupnik Zelenih u Europskom parlamentu Michael Bloss upozorava da bi njemački prijedlog „u potpunosti potkopao” već dogovorene klimatske ciljeve i „praktički dao doživotnu dozvolu motorima s unutarnjim izgaranjem”.
Lohscheller podsjeća da je kao bivši šef Opela sudjelovao u pregovorima koji su 2022. doveli do dogovorenog roka: „Kad treniram maraton, ne odustajem na pola puta zato što je teško.” Njegova je poruka Bruxellesu jasna: promjena odluke tri godine nakon što je donesena dovela bi u pitanje stotine tisuća radnih mjesta.
Samuelsson zaključuje da je tehnološki razvoj, a ne beskrajne rasprave, ključan za ostvarenje klimatskih ciljeva. „Electrification will do the job. It is good for the climate. It is also good for customers.”