Državni inspektorat (DIRH) ovog je ljeta proveo opsežnu akciju nadzora turističkog sektora i pratećih djelatnosti, koja je od 12. svibnja do 31. kolovoza obuhvatila 7.308 inspekcijskih pregleda u 1.879 objekata diljem zemlje.
• 8.500 utvrđenih povreda propisa • 3.154 kazne na mjestu prekršaja – 852,5 tisuća eura • 600 prekršajnih naloga – gotovo 950 tisuća eura • 246 optužnih prijedloga sudovima • 85 naloga za oduzimanje imovinske koristi – 131,4 tisuće eura
Ukupan financijski teret za prekršitelje približio se iznosu od 1,8 milijuna eura, a dodatnih 667,1 tisuću eura uplaćeno je u državni proračun zbog nepravilnosti u radnim odnosima. U čak 1.760 slučajeva primijenjeno je načelo oportuniteta pa su poslovni subjekti dobili rok za otklanjanje nepravilnosti bez sankcija.
Najviše nadzora provedeno je u Splitsko-dalmatinskoj, Zadarskoj, Šibensko-kninskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Bez ikakvih povreda prošlo je 38,4 % pregleda (2.809 nadzora).
Najčešće nepravilnosti
• turistički inspektori: neispunjavanje minimalnih uvjeta opreme, uređenja i kategorizacije te kršenje pravila pružanja ugostiteljskih usluga; • sanitarni inspektori: nedostatno provođenje HACCP-a i loša higijena objekata; • tržišna inspekcija: neistaknute cijene i neregistrirano poslovanje; • poljoprivredna inspekcija: pogrešno označena hrana i kršenje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Posebna pažnja bila je usmjerena na radno pravo. Kontrole su otkrile neprijavljene radnike, neregulirane radne odnose i nezakonito zapošljavanje državljana trećih zemalja, a inspekcija zaštite na radu zabilježila je manjak procjena rizika, nedovoljnu osposobljenost radnika i izostanak osobne zaštitne opreme.
DIRH zaključuje kako rezultati potvrđuju da većina subjekata posluje u skladu s propisima, ali i da koordinirani nadzori ostaju ključni alat za jačanje pravne sigurnosti, zaštite potrošača i radničkih prava uoči turističke sezone 2025.