ZAGREB – Đorđe Romić (85), ugledni arhitekt podrijetlom iz Knina, u novom video-razgovoru ponovno je zazvonio na uzbunu oko prometne zaostalosti svoga rodnoga grada. Čovjek koji je potpisao robnu kuću „Dinarka”, srednju školu Lovre Montija i niz stambenih zgrada, još šezdesetih je zajedno s Grozdanom Kneževićem podigao i Spomenik antifašističkim oslobodiocima na brdu Spas – monumentalno djelo srušeno početkom jeseni 1995. godine.
Danas, iz mirovine u Zagrebu, Romić Knin opisuje kao grad „zaobiđen” razvojnim tokovima. Podsjeća da je grad nekada živio od željezničkog čvorišta i stalnog protoka ljudi, a tu „prohodnost” potpuno je potisnula gradnja autoceste koja je prometni impuls preusmjerila prema Zadru.
„Knin se uvijek razlikovao po tome što su kroz njega prolazili ljudi i ideje”, kaže Romić, navodeći da je nekoć svako kazalište koje bi stiglo u Split svraćalo i u Knin.
Ključ spasa vidi u dva poteza:
- Otvaranje Nacionalnog parka Krka već na izvoru rijeke, unutar samoga grada, što bi – uvjeren je – povuklo lanac turističkih sadržaja nizvodno.
- Izgradnja brze ceste Šibenik – Drniš – Knin koja bi „vratila Knin na kartu Dalmacije”.
Prva dionica tog koridora, drniška obilaznica, ovih je dana napokon krenula u gradnju, no Romić upozorava da je to tek početak. Bez kompletne trase, tvrdi, Knin ostaje „ni pri moru ni na kontinentu”.
Arhitekt podsjeća i na neiskorišteni potencijal Šarenih jezera, udaljenih tek nekoliko kilometara: planirao je skelu koja bi čistila Krku i prevozila kupače, no projekt nikada nije zaživio.
„Grad nema ni pristojno kupalište, a Krka nam teče pod nogama”, ističe, dodajući da je obala rijeke u njegovu djetinjstvu bila omiljeno šetalište.
Romićev apel dolazi u trenutku kada je u Kijevu osnovana javna ustanova budućeg Parka prirode Dinara, što dodatno naglašava potrebu za prometnim vezama. Unatoč tomu, bivši šibensko-kninski župan – podsjeća arhitekt – godinama je tvrdio da cesta nije realna, iako se istodobno vidio u utrci za Pantovčak.
Bez obzira na političke ambicije drugih, Romić ostaje dosljedan: dok brza cesta ne stigne pod tvrđavu, Knin će, kako kaže, „ostati zapeo između svojih potencijala i stvarnosti”.