Dubrovčanin Antonio Šarić, zamjenik zapovjednika JVP-a Dubrovački vatrogasci, upozorava da se vozila mogu zapaliti u vožnji ili dok su parkirana, a pravilan odgovor presudan je za sigurnost putnika i imovine.
Prva minuta ključna
• Vozilo treba odmah sigurno zaustaviti, evakuirati ljude i uzeti osnovne dokumente. • Ako je pri ruci aparat za gašenje početnog požara, valja ga upotrijebiti čim se otkrije plamen. „Izvučemo osigurač, pričekamo par sekundi da se napuni plin, usmjerimo mlaz u plamen i gasimo”, objašnjava Šarić. • Nakon gašenja aparat ne treba potpuno isprazniti; ostaci praha mogu zatrebati ako se požar ponovno aktivira zbog visoke temperature motora.
Razlike po pogonu
Benzin: brže gori, ali vatra obično počinje u motornom prostoru prije nego što zahvati spremnik.
Dizel (nafta): teže zapaljiva, pa se plamen sporije širi.
Plin: ispravni spremnici imaju sigurnosne ventile; eksplozija prijeti tek pri velikom porastu temperature kada tlak nadvisi granice spremnika.
Električni pogon: litijske baterije gotovo je nemoguće ugasiti – mogu se samo dugotrajno hladiti ili potpuno potopiti u vodu. Šarić ističe da su takvi požari „velik izazov za vatrogastvo u cijelom svijetu”.
Kad pozvati pomoć
Vatrogasce treba alarmirati čim se vatra uoči. Iako brzom reakcijom vozača mali plamen često bude suzbijen, profesionalci moraju stići dok se požar eventualno ne rasplamsa. Posebnu pozornost valja posvetiti dodatnim izvorima opasnosti, poput boca plina koje se prevoze u vozilu.
Savjet za vlasnike električnih romobila i bicikala
Zbog opasnosti od zapaljenja litijskih baterija preporučuje se parkirati ih na mjestima gdje vatra ne može lako ugroziti ljude ni širu imovinu.