Ruski borbeni dronovi koji su u srijedu u ranim satima ušli u poljski zračni prostor natjerali su Varšavu da zatraži podršku NATO-vih lovaca i prvi put od početka ruske invazije na Ukrajinu otvorila vatru unutar granica Saveza. Incident je ponovno rasplamsao rasprave o ranjivosti civilnih letova iznad Europe i dodatno opteretio ionako složen raspored zračnih ruta.
Privremena obustava prometa na aerodromima Chopin i Modlin u Varšavi te u Rzeszówu i Lublinu trajala je tek nekoliko sati, ali je bila dovoljan podsjetnik koliko se kriza na istoku brzo može preliti na ostatak kontinenta. LOT je morao preusmjeriti dio letova prema zapadnoj Poljskoj, a Wizz Air je prilagodio rasporede dok su njihove sigurnosne službe „pažljivo pratile” situaciju.
Stručnjaci upozoravaju da bi kompanije mogle revidirati procjene rizika za letove kroz poljski zračni prostor, slično mjerama poduzetima iznad Bliskog istoka. To podrazumijeva rute udaljenije od granica s Rusijom, Ukrajinom i Bjelorusijom, letenje po danu te dodatne zalihe goriva radi mogućih preusmjeravanja.
Širenje ratnih žarišta već je suzilo koridore nad Rusijom, Ukrajinom, dijelovima Bliskog istoka i Afrike, a zatvoreni sektori potiču gužve i skuplje, duže letove. Eurocontrol navodi da je isključenje ukrajinskog neba od 2022. značajno pridonijelo zagušenju na ruti između zapadne Europe i Azije.
Na burzama se nervoza prelila u pad cijena dionica: vlasnik British Airwaysa IAG potonuo je 4,1 %, easyJet 2,2 % – na najnižu razinu od travnja – dok su Lufthansa i Ryanair također izgubili po 2,2 % vrijednosti.
Europska agencija za sigurnost zračnog prometa procijenila je da, zbog kratkog trajanja incidenta, nije bilo potrebe za posebnim preporukama. No povijest pokazuje da su pogreške u zonama sukoba skupe: od 2001. nenamjerno je srušeno šest civilnih zrakoplova, a još tri su izbjegla istu sudbinu za dlaku. Posljednji tragičan primjer dogodio se u prosincu kada je ruska protuzračna obrana greškom oborila avion Azerbajdžanskih Airlinesa nad Kazahstanom, pri čemu je poginulo 38 ljudi.
Iako je upad dronova izazvao tek kratkotrajna odgađanja letova, on potvrđuje da se, uz nastavak rata u Ukrajini i sve nestabilniji Bliski istok, karta europskog neba neprestano mijenja – a s njom i rizici koje zrakoplovne kompanije moraju svakodnevno vagati.