Ljeto i put do otoka često znače ukrcavanje automobila na trajekt, no malo tko razmišlja o pravnim posljedicama sudara i ogrebotina koje se ondje dogode. Prema Pomorskom zakoniku, automobil na palubi službeno je „prtljaga”, a vozač se i na brodu mora pridržavati Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
-
Žurba nije olakotna okolnost Općinski prekršajni sud u Splitu nedavno je nepravomoćno kaznio taksista s 390 eura i mjesečnom zabranom upravljanja jer je vozio 112 km/h na dionici ograničenoj na 70 km/h, pravdajući se kašnjenjem turista na trajekt (predmet Pp-16787/2024-3, presuda 29. 1. 2025.). Sud nijednim riječju nije priznao žurbu na brod kao olakšicu, pa stručnjaci upozoravaju: krenite ranije – kazne i zabrane vožnje traju znatno dulje od trajektnog reda plovidbe.
-
Tko plaća štetu na palubi? • Ako vam drugo vozilo ošteti auto pri ukrcaju, iskrcaju ili tijekom plovidbe, odgovoran je vozač koji je prouzročio nezgodu, odnosno njegovo osiguranje. Postupak prijave jednak je kao da se sudar dogodio na cesti: fotografirajte, ispunite Europsko izvješće i prikupite svjedoke. • Brodar odgovara samo ako je štetu prouzročila njegova posada ili brodska oprema. Visoki trgovački sud (Pž-4849/05-5) utvrdio je da Jadrolinija nije kriva kada vozač krene u pogrešnom smjeru i udari drugo vozilo – krivnja leži isključivo na nesavjesnom vozaču.
-
Otvorena vrata – klasična zamka uskih paluba Slučajevi u Zagrebu (Gž-5573/2024) i na Vrhovnom sudu (Rev 2299/2015-2) pokazali su koliko je rizično otvarati vrata ili kretati unatrag bez provjere okoline. Kad su vrata osobnog vozila zakačila prikolicu kampera u vožnji, vještaci su zaključili da vozač kampera nije mogao izbjeći nezgodu jer vrata nije vidio na vrijeme. U drugom predmetu vozač kombija pokrenuo je vozilo na znak mornara, a da se nije uvjerio može li sigurno krenuti; sud je presudio podijeljenu krivnju između njega i putnice koja je ostavila vrata otvorena.
-
Praktični savjeti • Dokumentirajte svaku štetu odmah na brodu. Bez fotografija i podataka sudionika potraživanje kod osiguravatelja bit će otežano. • Ne otvarajte vrata dok trajekt ne stane i posada ne dopusti izlazak. • Slijedite upute mornara, ali i sami provjerite mrtvi kut – sudovi redovito naglašavaju osobnu odgovornost vozača. • Krenite prema luci ranije; tvrditi da „sljedeći brod ide za pet sati” neće vas spasiti od prekršajne kazne.
Kad se prometna gužva i vrućina spoje s uskim prolazima trajektne garaže, nezgoda je samo sekundu nepažnje daleko. No uz dobru pripremu i poznavanje propisa putovanje morem ipak može završiti samo morskom solju na limu, a ne sudskim sporom.