PULA – Sve češće pritužbe vozača na platformama Uber i Bolt ponovno su otvorile pitanje minimalnih cijena taksi-prijevoza u Hrvatskoj. Puljanin David, koji od 2018. vozi za Uber, tvrdi da su ovogodišnje tarife „nerazumno snižene” i vozače guraju na rub isplativosti.
• U 2024. minimalna cijena za uberX bila je 7,50 eura, Confort 8,80 eura, a kombi uberXL 12,50 eura. • Početkom 2025. cijene su pale na 5,40 eura za osnovnu kategoriju, 8,25 eura za Confort i 8,80 eura za XL; nedavno su, kaže, poskupjele tek za jedan euro.
Na tih 5,40 eura platforma odmah uzme 25 % provizije, a vozač – ako je u sustavu PDV-a – državi mora platiti još 25 %. „Od 8,03 eura putničke uplate meni ostanu 4 eura, prije nego odbijem gorivo, amortizaciju i doprinose”, rezignirano objašnjava David.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture podsjeća da Zakon o prijevozu u cestovnom prometu ne propisuje ni minimalne ni maksimalne tarife. „Cjenik određuje sam prijevoznik, a ugovorni odnosi vozača i platformi izvan su naše nadležnosti”, priopćili su. Drugim riječima, tržište – a ne država – diktira cijenu.
Porezna uprava pojašnjava da su Uber i Bolt registrirani kao strani porezni obveznici, dok se sam prijevoz smatra uslugom hrvatskog obrta ili društva. Platforme vozačima fakturiraju proviziju bez obračuna PDV-a, pa vozač mora sam obračunati i platiti 25 % poreza na tu proviziju, ali ga može i odbiti kao pretporez ako je PDV obveznik.
Bolt je za Glas Istre naglasio da se cijene formiraju „dinamičkom analizom ponude i potražnje” te da je cilj „održati ravnotežu koja osigurava dostupnost usluge i pravednu naknadu vozačima”. Tvrtka tvrdi da uredno podmiruje sve porezne obveze u Hrvatskoj, a prihod stječe isključivo kroz 25-postotnu proviziju. „Svaki peti naš vozač posluje kao obrtnik, što pokazuje da je takav model fleksibilniji i administrativno održiv”, poručila je PR menadžerica Sanja Babić.
Uber na upit o cjenovnoj politici i provizijama nije odgovorio do zaključenja teksta.
Nezadovoljni vozači najavljuju kako će, ne promijeni li se odnos cijene i provizija, razmotriti napuštanje platformi ili zajedničke zahtjeve za reguliranje minimalne tarife. Dok država odgovornost prepušta tržištu, na ulicama se vodi svakodnevna borba za svaki euro vožnje.