Zamjenica guvernera Hrvatske narodne banke Sandra Švaljek na konferenciji „Business Forum Dubrovnik 2025.” u Dubrovniku iznijela je zabrinjavajuće trendove u domaćem turizmu i njihovu refleksiju na ukupni gospodarski rast.
Prema njezinu izlaganju, broj noćenja u Hrvatskoj posljednjih godina stagnira, dok konkurentske mediteranske zemlje bilježe nastavak rasta. „Pali smo ispod predpandemijske razine udjela na mediteranskom tržištu, što nisu dobre vijesti”, naglasila je.
Glavni razlog vidi u naglom poskupljenju usluga. Dok je Hrvatska nekad cjenovno parirala Grčkoj, Španjolskoj, Cipru i Malti, danas su cijene dosegnule razinu Italije i Francuske. „Natjecati se s Italijom i Francuskom vrlo je ambiciozno, ali pitanje je kako ćemo proći”, poručila je Švaljek, dodajući da se u Francuskoj cijene čak smanjuju, dok hrvatske i dalje rastu, što turiste upućuje na druge destinacije.
Iako prihodi od turizma još rastu, zamjenica guvernera istaknula je da je taj rast „vrlo blag” i potaknut prije svega višim cijenama, a ne većom stvarnom potrošnjom. Posjetitelji troše manje u realnim iznosima, a plaće u sektoru zaostaju za međunarodnim trendovima: „U drugim zemljama cijene su rasle manje, a plaće više; kod nas se jedinični trošak rada čak smanjivao.”
Švaljek je podsjetila da su upravo turizam i građevinarstvo najviše pogurali snažan gospodarski zamah Hrvatske nakon pandemije. No, upozorila je da se građevinski projekti iscrpljuju nakon završetka te ne doprinose dugoročnoj potencijalnoj stopi rasta.
Zaključila je kako bi Hrvatska, želi li zadržati udio na mediteranskom tržištu, morala preispitati politiku cijena i jače ulagati u konkurentnost i radnu snagu u turizmu.